تاریخ : 01 اردیبهشت 3 01:45
3
نویسنده مشهور ایرانی متهم به سرقت شد!

نویسنده مشهور ایرانی متهم به سرقت شد!

  • کد خبر : 220759
  • 31 خرداد 1 18:18
نویسنده مشهور ایرانی متهم به سرقت شد!
سعید جلالی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در رابطه با سریال دلنوازان گفت شخصی زمان این سریال ادعا کرد که من سرقت ادبی کرده ام و متن هایمان شبیه به هم است اما بعد مشخص شد ادعایی بی مورد بوده است.

به گزارش شاخص،سعید جلالی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون که در کارنامه اش کارهای ارزشمندی چون “دلنوازان”، “خوش نشین ها”،”زعفرانی”، “دردسرهای عظیم”، “گیسو” و… را دارد در خصوص اینکه آیا از او سرقت ادبی شده است یا نه گفت:

شباهت در کارها وجود دارد اما سرقت به طور کامل نه پیش نیامده است.

فیلمنامه ها قبل از ارائه ثبت می شود و اگر ثبت نشود مسئولیت با خود فرد است. البته حتی اگر فیلمنامه ثبت شود باز هم این قابلیت وجود دارد که با جابجا کردن برخی از شخصیت های قصه ها کاری شبیه به آن نوشته شود و کار شود.

من پرونده هایی از این دست داشتم مثلا در زمان سریال دلنوازان شخصی حس می کرد که طرحش شبیه به کار ما است و شکایت هم کرده بود اما زمانی که در مقابل هیئت ناظر در صدا و سیما حاضر شدیم و روی هر دو فیلمنامه بررسی های لازم انجام و مشخص شد نه تنها شباهت روایتی وجود ندارد بلکه در کل هیچ ارتباطی هم، به هم ندارند و صرفا ادعایی بی مورد بود.

راه های زیادی وجود دارد که طرحی را از آن خود کنید و متاسفانه سرقت ادبی چیز جدیدی نیست و سال هاست که اتفاق می افتد و نمی توان راهکار مشخص و دقیقی برای آن پیدا کرد.

البته کارگردانان و نویسندگان واقعی به سمت این اتفاق نمی روند چون دلیلی برای این کار ندارند وقتی شما صاحب قلم و فکر و ایده هستید دلیلی ندارد که از ایده دیگری استفاده کنید.

انتهای پیام/1100

منبع: برنا

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220759

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.