تاریخ : 10 فروردین 3 15:21
3
«هفت روز سیما» در مهر؛

چه کسی «طبیب» را تعطیل کرد؟/ پرسپولیس هم صاحب شبکه می‌شود؟

  • کد خبر : 220789
  • 02 تیر 1 19:03
چه کسی «طبیب» را تعطیل کرد؟/ پرسپولیس هم صاحب شبکه می‌شود؟
حاشیه‌های «کلیله و دمنه» سریال جدید مرضیه برومند، تعطیلی «طبیب»، سکوت مدیران سیمافیلم در حواشی مختلف و اتفاقات خبری، راه‌اندازی تلویزیون ماهواره‌ای باشگاه استقلال نکات مهم این هفته بود.

به گزارش شاخص،هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه دوم تیر ماه می‌توانید با شماره ۱۱۸ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ مرضیه برومند

مرضیه برومند این روزها نوک پیکان شدیدترین واکنش‌ها قرار گرفته است. او به تازگی و بعد از سال‌ها دوباره سراغ کارهای عروسکی رفته و مجموعه «کلیله و دمنه» را برای شبکه نمایش خانگی ساخته است.

مجموعه‌ای با پروداکشن بزرگ که بازیگران و گویندگان مختلفی هم در آن نقش دارند و طی یکی دو هفته اخیر به یکی از مهمترین حاشیه‌های شبکه خانگی بدل شده است. شروع این حاشیه‌ها با کارزاری بود که در یکی از رسانه‌ها شکل گرفت و در این کارزار مردم خواستار بازبینی مجموعه «کلیله و دمنه» شدند که به کارگردانی برومند در یکی از پلتفرم‌ها در حال عرضه است.

چه کسی «طبیب» را تعطیل کرد؟/ پرسپولیس هم صاحب شبکه می‌شود؟

عمده نگرانی‌ها بابت کودکانی بود که این مجموعه را می‌بینند و نسبت به تصویری که از روابط قبل از ازدواج و برخی مناسبات در آن نمایش داده می‌شود انتقاد شده بود.

مجموعه «کلیله و دمنه» اگرچه در قالب عروسکی ساخته شده است با این حال مخاطب خود را بزرگسال فرض کرده است و برومند پیش از عرضه اولین قسمت از سریال بیان کرده بود که این مجموعه را برای بچه‌ها نساخته است و مخاطب هدفش بزرگترها و خانواده است. او همچنین گفته بود که در صورتی که پدر و مادرها صلاح بدانند بچه‌ها می‌توانند سریال را ببینند!

با این حال برخی از ویدئوها و دیالوگ‌هایی که از این سریال منتشر شد همچنان مورد انتقاد بود تا اینکه صدای ساترا را هم درآورد. سعید مقیسه رییس ساترا در سخنانی اعلام کرد که این سریال مجوز ندارد و در حال پیگیری هستند تا بتوانند از طریق قضایی پخش و عرضه این سریال عروسکی را متوقف کنند.

نام مرضیه برومند با خاطره‌ساز ترین کارهای تلویزیونی پیوند خورده است سریال‌هایی از جمله «خونه مادربزرگه»، «مدرسه موش ها»، «قصه های تا به تا» از جمله ماندگارترین آثار عروسکی او در تلویزیون محسوب می‌شوند و همین الان هم بسیاری او را با خاطره آن آثار دنبال می‌کنند.

برومند بعد از حواشی ایجاد شده برای سریالش یک بار دیگر و به شکل مستقیم در ویدئویی تاکید کرد که «کلیله و دمنه» را برای بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ (نه دهه ۹۰) ساخته است بچه‌هایی که در کودکی خود مخاطب آثار برومند بوده‌اند و حالا الان خودشان خانواده و کودک دارند.

حاشیه هفته؛ مجری یا کارشناس؛ دلیل تعطیلی «طبیب» کدام بود؟

برنامه «طبیب» این هفته بعد از چند سال پخش، یک باره تعطیل شد. این برنامه در قسمت اخیر خود حسن براتی جراح زانو را دعوت کرده بود که درباره زانودرد صحبت می‌کرد و در بخشی از برنامه، یکی از دلایل مرتبط با آرتروز را به نماز خواندن نسبت داد و با طرح ادعایی عجیب و شاذ بیان کرد که یکی از عللی که آرتروز در کشورهای مسلمان و کشور ما نسبت به کشورهای غربی بیشتر است «توالت ایرانی» و «نماز خواندن» است.

این سخنان باعث شد تا در کمتر از یک روز و تا ساعات پایانی شب معاونت سیما با اطلاعیه‌ای به تعطیلی «طبیب» حکم دهد و از مخاطبان هم بابت پخش این سخنان عذرخواهی کند.

چه کسی «طبیب» را تعطیل کرد؟/ پرسپولیس هم صاحب شبکه می‌شود؟

معاونت سیما در این اطلاعیه بخشی از نوک پیکان انتقادی اش را هم به سمت مجری برنامه برد که به تعبیر این اطلاعیه «متاسفانه مجری برنامه نیز با وجود داشتن تجربه کافی نتوانست به موقع در واکنش به این ادعای عجیب از مهمان برنامه مستنداتی برای این اظهار نظر درخواست کند و اظهارات غیر مستند مهمان را تصحیح کند» نکته‌ای که قطع به یقین درست و اصولی است و مجری که ویترین هر برنامه‌ای است به نوعی موضع اصلی برنامه را به مخاطب القا می‌کند و اینجا با سکوتش توانست مهر تاییدی بر سخنان مهمان برنامه باشد. در حالی که در یک کنش حداقلی می‌توانست آن را به چالش بکشد و مسیر این ادعا را برای ارائه سند و مباحث بعدی باز بگذارد.

با این حال اطلاعیه معاونت سیما برای برنامه پزشکی که این ادعاهای بدون فکت و سند از آن مطرح شد برای بسیاری عجیب و حتی تا حدی غیرمنطقی به نظر آمد. شاید بهتر بود قسمت بعدی و حتی قسمت‌های بعدی همین برنامه را به پزشکان و محققانی اختصاص می‌دادند که با ادله محکم خود در نقد پزشک قبلی سخن می‌گفتند به ویژه که حالا ابهام و تشکیک درباره نماز و ارتروز برای بخشی از مردم هم بوجود امده بود. آنچنان که در همین چند روز برنامه پزشکی «انارستان» در شبکه افق این سخنان را رد کرد و اتفاقی درست و حرفه‌ای بود. با این حال حتماً مخاطب «انارستان» آن هم در شبکه افق با مخاطب «طبیب» که فقط صفحه مجازی آن در اینستاگرام یک و نیم میلیون مخاطب دارد متفاوت است و شاید نتواند به رفع آن ابهام کمک کند.

یک نکته دیگر هم نسبت به برنامه‌های تلویزیونی قابل تامل است که اگرچه در بیشتر حوزه‌ها مثل پزشکی لیستی از نام‌ها وجود دارد که برنامه سازان موظفند سراغ آنها بروند و از این کارشناسان که رزومه‌ها و مدارک آنها مورد بررسی قرار گرفته، بهره بگیرند، با این حال در برخی مباحث مهمتر و بنیادی‌تر گاه چنین لیست‌هایی موجود نیست و از یک نفر در جایگاه روان شناس، مشاور خانواده، متخصص کودک، سخنران انگیزشی و سمت‌های مختلف همزمان دعوت شده است که در هیچیک هم تبحر و شانیت لازم را نداشته است و صرفاً به دلیل فالورهای مجازی و وایرالی بودن ویدئوهایش انتخاب شده است.

نکته هفته؛ مدیران غیرپاسخگوی سیمافیلم

در حال حاضر مهمترین متولی امور فیلمنامه نویسی، تصویب، نظارت و همچنین حلقه اتصال ساخت سریال‌های تلویزیونی با گروه‌های سریال سازی در شبکه‌های سیما، مرکز سیمافیلم است که دو پروژه الف ویژه تلویزیون یعنی «سلمان فارسی» و «حضرت موسی (ع)» زیر نظر این مرکز پیش می‌رود. پروژه‌های عظیمی که علی رغم نیاز به اطلاع رسانی‌های بهنگام و منظم بیشتر در حاشیه و در سکوت خبری هستند.

سریال «موسی» که چندین بار عوامل اصلی آن از جمله کارگردان و تهیه کننده تغییر کرده‌اند بیشتر در معرض نبود این نظم خبری قرار دارد. زمانی که بعد از چند ماهی توقف پروژه با بیماری جمال شورجه، خبری از سریال نبود یک باره نام ابراهیم حاتمی کیا آن هم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد و صداوسیما بعد از یک فاصله زمانی چند ساعته به این خبر واکنش نشان داد.

چه کسی «طبیب» را تعطیل کرد؟/ پرسپولیس هم صاحب شبکه می‌شود؟

این هفته نیز خبر تغییر تهیه‌کننده این سریال و جایگزینی میرعلایی با محمود رضوی ابتدا توسط رسانه‌ها اعلام شد و بعد با تاخیر توسط خود سیمافیلم به صورت رسمی اطلاع رسانی شد.

در این فاصله نیز مدیران سیمافیلم سکوت را همچون رویه سابق خود به مصاحبه ترجیح دادند و پیگیری‌ها برای گفتگو با مدیران و متولیان اصلی مرکز سیمافیلم نتیجه‌ای نداد.

جواد رمضان نژاد سال ۹۸ ریاست مرکز سیمافیلم را بر عهده گرفته است و طی این چهار سال حتی یک بار مصاحبه‌ای مفصل درباره رویکردها، اتفاقات و تولیدات مرکز نداشته است. هیچ نشست خبری‌ای با اهالی رسانه‌ها برگزار نکرده است و در پشت صحنه سریالی که خبرنگاران باشند حضور نیافته و حتی در جمع رسانه‌ها هم گفتگویی نداشته است.

مدیران سیمافیلم هم کمتر اهل گفتگو و مصاحبه هستند و حتی این رویه به تهیه کنندگان نیز تزریق شده و از آنها خواسته شده کمتر درباره آثارشان با خبرنگاران صحبت کرده و اطلاع رسانی کنند.

امید است که بخش‌های مختلف تلویزیون هم با رویکرد پاسخگویی پیمان جبلی رییس رسانه ملی پیش روند که حداقل به تناسب حضورش در مراسم‌های مختلف خبری دقایقی هم در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پرسش‌هایشان پاسخ می‌دهد.

اتفاق هفته؛ شبکه ماهواره‌ای باشگاه استقلال آغاز به کار کرد

شبکه تلویزیونی باشگاه استقلال روی ماهواره آغاز به کار کرد. این خبری بود که از روز گذشته در رسانه‌های ورزشی و غیرورزشی اطلاع رسانی شد و قرار است این شبکه که به زودی در جشنی در برج میلاد به صورت رسمی هم از آن رونمایی شود، ابتدا یک دوره آزمایشی داشته باشد.

باشگاه استقلال طی چند سال اخیر بنا به حاشیه‌های مختلفی از تلویزیون شاکی شده و حتی دامنه این شکایت‌ها به دادگاه و اشکال حقوقی تر هم رسیده است که مهمترین اینها همان داستان همیشگی «حق پخش» بوده است.

چه کسی «طبیب» را تعطیل کرد؟/ پرسپولیس هم صاحب شبکه می‌شود؟

مصطفی آجرلو مدیرعامل باشگاه استقلال سال گذشته در گفتگوی ویژه خبری گفته بود که می‌توانند از محتوای فوتبالی و غیرزنده استقلال بالای هزار میلیارد دربیاورد و از جبلی درخواست کرده بود که به او فرصتی دهد تا در صداوسیما تولید ثروت کند.

او روز گذشته هم در جریان نشست خبری این باشگاه که اتفاقاً از شبکه تلویزیونی باشگاه هم پخش شد به همین هزار میلیارد گم شده اشاره کرد که ظاهراً از این رقم ۳۰۰ میلیاردش به عنوان حق پخش برآورد شده است. حالا این شبکه تلویزیونی ممکن است به عنوان ابزاری برای دریافت حق پخش و محروم ساختن احتمالی دوربین‌های صداوسیما از دیدارها در نظر گرفته شود.

در حال حاضر شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در کشور انگشت شمار هستند اما هنوز مشخص نیست که نظارت و مجوز رسمی این شبکه‌ها از چه طریقی است. ساترا که این روزها نام مهمی در عرصه نظارت بر فعالیت پلتفرم‌ها و ساخت و تولید محتوا در فضایی غیر از تلویزیون است به فضای مجازی و هر آنچه مربوط به سرویس‌ها و پلتفرم‌ها در این فضا می‌شود اختصاص دارد و هنوز مشخص نیست این شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای که تعدادشان محدود است و شاید به دلیل هزینه‌های مالی بالای ماهواره‌ای از انگشتان دو دست فراتر نرود، زیر نظر کدام نهاد بالادستی مجوز گرفته یا نظارت می‌شوند.

از طرفی باید دید با راه اندازی شبکه تلویزیونی استقلال ممکن است دایره راه اندازی این شبکه‌ها گسترش پیدا کرده و به باشگاه پرسپولیس و حتی سایر باشگاه‌ها و نهادها و حتی اشخاص هم بکشد یا خیر.

پیشنهاد هفته؛ سریال مستوران

احتمالاً این روزها بنرهای سریال «مستوران» را در شهر دیده‌اید. تنها سریال تلویزیونی که تاکنون برای آن تبلیغ و بنرهای شهری نصب شده ست که آن هم نه از طرف تلویزیون بلکه از طرف سازمان اوج بوده است. سازمانی که متولی ساخت این سریال است و طی یکی دو سال گذشته این پروژه را پیش برده است.

چه کسی «طبیب» را تعطیل کرد؟/ پرسپولیس هم صاحب شبکه می‌شود؟

سریال «مستوران» از امشب روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. کارگردان اولیه این سریال سیدجمال سیدحاتمی بود و بعد از او مسعود آب پرور ادامه تولید و ساخت پروژه را بر عهده گرفت.

تصویربرداری سریال «مستوران»، تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در بیش از ۱۳ لوکیشن مختلف انجام شده و فصل نخست این سریال در ۲۶ قسمت و با نگاهی به داستان‌های کهن ایرانی ساخته شده است.

حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه‌خواه، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفی‌پور، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی، یدالله شادمانی، جواد انصافی، قربان نجفی، محمد اشکانفر، حمیدرضا معدنکن، الهه خادمی، عبدالرضا نصاری و علی دهکردی از جمله بازیگرانی هستند که در فصل نخست «مستوران» مقابل دوربین رفته‌اند.

انتهای پیام/1100

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220789

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.