تاریخ : 10 فروردین 3 03:37
3
سالم‌ترین خوراک جهان را چگونه مصرف کنیم؟

سالم‌ترین خوراک جهان را چگونه مصرف کنیم؟

  • کد خبر : 220811
  • 04 تیر 1 18:18
سالم‌ترین خوراک جهان را چگونه مصرف کنیم؟
حبوبات از مغذی‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌های جهانند که مصرف روزمره آن‌ها مقادیر قابل توجهی از نیاز بدن به ریزمغذی‌ها را تامین خواهد کرد.

به گزارش شاخص،حبوبات محصولاتی ارزان و سالم هستند که آماده‌سازی آن‌ها راحت است و یک منبع عالی برای دریافت فیبر و پروتئین گیاهی به شمار می‌آیند؛ این دانه‌ها هزاران سال است کشت می‌شوند و سازمان usda آن‌ها را حاوی مقادیر مناسبی از روی، مس، منگنز، سلنیوم و ویتامین‌های B ۱، B ۶، E و K می‌داند.

لوبیا چیتی با تنها ۲۴۵ کالری در هر فنجان (۱۷۱ گرم)، یکی از مغذی‌ترین غذا‌های موجود در جهان است. سایر دانه‌ها هم تقریبا همین‌طور چشمگیر هستند و برای گیاهخواران به عنوان یک منبع خوب پروتئین در نظر گرفته می‌شوند با این حال ممکن است برخی افراد با نفخ و سنگینی این خوراکی‌ها مشکل داشته باشند.

در دیدگاه سنتی، برخی از غذا‌ها سرد و برخی گرم، برخی خشک و بعضی‌تر دسته‌بندی می‌شوند، به این معنا که غذا‌ها دارای طبیعتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد؛ دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه گفت: «غذا‌های گرم و‌تر را مولد خون صالح و امتداد سلامتی فرد می‌دانیم، و مداومت به غذا‌های خشک مثل گوشت شتر با سلامتی مغایرت دارد.»

دکتر اختری توضیح داد به آرامی پخته شدن، اضافه شدن کمی زردچوبه و زعفران در کنار اضافه شدن پیاز، از رطوبت و سردی غذا‌ها کم و طبیعت خوراک را به اعتدال نزدیک می‌کند. دکتر دیوید فریدمن هم توصیه می‌کند که با اضافه کردن ادویه‌هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و یا رازیانه نفخ حبوبات را خنثی کنید. این ادویه‌ها حبوبات را قابل هضم‌تر می‌کنند و شما را هم به دردسر نمی‌اندازند.

سالم‌ترین خوراک جهان را چگونه مصرف کنیم؟

- نخود مزاجی گرم دارد و از قدیم در غذا‌هایی مانند نخوداب، آبگوشت و بسیاری از خوراک‌ها سنتی ایرانی جایگاه داشته است. نخود یکی از نفاخ‌ترین‌هاست و اگر نفخ می‌کنید و روده و معده ضعیفی دارید در مصرف آن احتیاط کنید. دکتر اختری گفت: «خوب است برای افرادی که نفخ می‌کنند از جوانه نخود استفاده شود و تا نوک زد بپزیدش! سرشار از ریزمغذی‌های ارزنده است.»

- در خصوص عدس هم حرف‌هایی زده می‌شود، اما مزاج آن کاملا قابل اصلاح است، به این ترتیب که وقتی شما عدس پلو را با کشمش می‌پزید یا در عدسی کمی جو و گلپر می‌ریزید، یک خوراک مغذی و متعادل دارید.

- ماش و لوبیا چشم بلبلی هم خواص بی‌شماری دارند در پخته شدن همراه برنج قهوه‌ای و در انواع خوراک‌ها انتخاب درستی هستند.

- انواع لوبیا هم اگر خوب بپزد و با کمی زیره سبز اصلاح شود، مشکل‌ساز نخواهند شد؛ این استاد دانشگاه تاکید کرد: «البته اگر نقرس دارید از مصرف لوبیا بپرهیزید.»

دکتر فریدمن تاکید کرد که لوبیا سیاه، نخود و لوبیا قرمز در میان انواع حبوبات ارزش غذایی چشمگیرتری دارند؛ پس دست به کار شوید و حبوبات را در خوراک روزمره خود جای دهید؛ کافی است خیسانده شوند، برخی جوانه بزنند، برخی با کشمش و برخی با ادویه طبخ شوند. به خاطر داشته باشید که تنوع غذایی از اصول حفظ سلامتی است و حبوبات سلامت‌ترین غذا‌ها هستند.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/1100

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220811

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.