تاریخ : 09 فروردین 3 15:09
3
همه ریزه‌کاری‌های کنکور۱۴۰۱

همه ریزه‌کاری‌های کنکور۱۴۰۱

  • کد خبر : 220813
  • 04 تیر 1 18:27
همه ریزه‌کاری‌های کنکور۱۴۰۱
رئیس سازمان سنجش روز گذشته اعلام کرد امسال با توجه به فروکش کردن کرونا، بازدید بدنی داوطلبان با دقت زیاد انجام می‌شود و هرگونه لوازم الکترونیک از آن‌ها گرفته خواهدشد.

به گزارش شاخص،یک هفته دیگر، یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب در گروه‌های آزمایشی پنجگانه و در بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور شرکت خواهند‌کرد که پنجاه و دومین کنکور کشور و چهل و یکمین آزمون سراسری بعد از انقلاب فرهنگی است. در کنکور ۱۴۰۱ در مقایسه با کنکور پارسال ۱۲۱ هزار و ۱۶۶ داوطلب بیشتر حضور دارند که از هشتم تا یازدهم تیر در ۴۱۷شهرستان، ۲۹۱۱حوزه امتحانی و در ۱۵کشورخارجی با یکدیگر رقابت خواهندکرد. کارت‌های ورود به جلسه نیز از پنجم تیرماه در سایت سازمان سنجش قابل دریافت است. البته این‌ها تنها بخشی از جزئیات کنکور ۱۴۰۱ است که دیروز عبدالرسول پورعباس و معاونان اجرایی و فنی او در جمع اصحاب رسانه تشریح کردند.

سال‌ها، داوطلبانی که در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت می‌کردند در چهارساعت و نیم حضورشان درحوزه آزمون با یک دفترچه قطور و یک پاسخنامه متراکم روبه‌رو بودند که با کوچک‌ترین بی‌دقتی، پاسخ سوالات به اشتباه در آن علامت‌گذاری می‌شد و حتی نتیجه آزمون و سرنوشت عده‌ای را تغییر می‌داد، اما کنکور ۱۴۰۱ با تغییر شکلی عمده همراه است که مربوط به دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها می‌شود.

روز گذشته حسن مروتی، معاون اجرایی آزمون‌های سازمان سنجش توضیح داد به جز گروه آزمایشی زبان‌های خارجی که یک دفترچه سوالات عمومی و یک دفترچه تخصصی (شامل سوالات زبان خارجی انتخابی) دریافت می‌کنند، بقیه داوطلبان سه دفترچه و سه پاسخنامه در اختیار خواهندداشت که دفترچه عمومی برای همه آن‌ها شامل سوالات دروس زبان فارسی، عربی، انگلیسی و معارف اسلامی است.

دروس تخصصی داوطلبان نیز به صورت تفکیک شده در قالب دو دفترچه شماره ۲ و ۳ در اختیارشان قرار می‌گیرد تا دیگر با دفترچه‌ها و پاسخنامه‌هایی که به گفته رئیس سازمان سنجش، پیش از این فقط باعث اضطراب افراد می‌شد، روبه‌رو نشوند.

البته داوطلبانی که در زیر گروه علوم‌تجربی قصد شرکت در آزمون رشته بهیاری را دارند، یک دفترچه و پاسخنامه چهارم نیز دریافت خواهندکرد که برای پاسخگویی به سوالات آن ۲۰ دقیقه وقت دارند.

داوطلبان، تلفن‌همراه را فراموش کنند

همه یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب کنکور اگر قصد شرکت در آزمون را داشته‌باشند، باید یک ساعت قبل از شروع کنکور در حوزه امتحانی حاضر باشند، چون در‌ها نیم‌ساعت قبل از این ساعت بسته می‌شود. اما علاوه بر این وقت‌شناسی، به همراه نداشتن اشیای ممنوعه از همه چیز مهم‌تر است؛ مخصوصا گوشی تلفن‌همراه که می‌تواند عواقب تلخی برای داوطلبان داشته‌باشد.

پورعباس، رئیس سازمان سنجش روز گذشته اعلام کرد امسال با توجه به فروکش کردن کرونا، بازدید بدنی داوطلبان با دقت زیاد انجام می‌شود و هرگونه لوازم الکترونیک از آن‌ها گرفته خواهدشد.

به گفته او اگر افراد با تلفن‌همراه روشن به حوزه امتحانی وارد شوند، متخلف شناخته شده و با آن‌ها برخورد خواهدشد که این برخورد معادل پنج سال محرومیت از شرکت در آزمون‌های سراسری است.

متقلبان بخوانند

علت حساسیت نسبت به ورود لوازم الکترونیک به جلسه آزمون یک موضوع کاملا روشن است: تقلب. آن طور که پورعباس می‌گوید در دوسالی که کرونا، بازدید‌های بدنی را کمرنگ کرد، شیوه‌های متقلبانه هم رشد کرد. به گفته او در سال‌های گذشته برخی متخلفان با استفاده از کلاه، عینک، کراوات، پاپیون و... مجهز به دوربین، از دفترچه سوالات عکس گرفته و پاسخ آن‌ها را از بیرون دریافت می‌کردند و توسط گیرنده‌ای که در اختیار داوطلبان بود، پاسخ‌ها را به آن‌ها می‌رساندند. همچنین برخی داوطلبان با استفاده از کیت‌های که همراه داشتند سوالات را با افرادی خارج از حوزه امتحانی در میان گذاشته و پاسخ‌ها را دریافت می‌کردند.

او البته می‌گوید، چون امسال دفترچه سوالات و پاسخنامه‌ها کاملا شخصی‌سازی شده و دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها قرنطینه‌های سختی را پشت سر می‌گذارند، امکان تقلب با این شیوه‌ها به حداقل رسیده‌است. با این حال، چون هنوز بیم تقلب می‌رود، امسال مراقبان در حوزه‌های امتحانی هندزفری‌هایی در اختیار دارند که همه ابزار‌های الکترونیک حاضر در جلسه را حتی اگر به اندازه دانه عدس یا ماش باشند، شناسایی می‌کند.

اسکنر‌های پیشرفته برای خوانش پاسخنامه‌ها

تا سال پیش فقط سه دستگاه برای تصحیح پاسخنامه داوطلبان کنکور وجود داشت که برای کنکور ۱۴۰۱ این تعداد به پنج دستگاه رسیده‌است. دو پاسخنامه‌خوانی که یکی از آن‌ها فعلا در کرج مستقر شده و یکی دیگر به زودی راه‌اندازی می‌شود، اسکنر‌های فوق پیشرفته‌ای هستند که قادرند هر ساعت ۱۲ تا ۱۵هزار پاسخنامه را با دقت بالا تصحیح کنند، درحالی که دستگاه‌های قبلی هر ساعت حدود ۹۰۰۰ پاسخنامه را تصحیح می‌کردند.

زمان‌بندی اعلام نتایج کنکور

داوطلبان آزمون سراسری امسال نیز همانند سال‌های گذشته کارنامه اولیه خود را اواسط مرداد یعنی حدود یک ماه پس از شرکت در کنکور دریافت خواهندکرد. مهلت یک هفته‌ای انتخاب رشته نیز از دهه سوم مرداد برای آن‌ها آغاز خواهدشد. این درحالی است که در هفته پایانی شهریور این داوطلبان باید منتظر اعلام نتایج نهایی کنکور و مشخص شدن رشته محل‌هایی که در آن پذیرفته شده‌اند، باشند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/1100

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220813

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.