تاریخ : 28 فروردین 3 16:11
3
شاخص گزارش می دهد:

سرقت کابل، چالش این روزهای شهروندان قزوینی

  • کد خبر : 221301
  • 10 مرداد 1 10:26
سرقت کابل، چالش این روزهای شهروندان قزوینی
سرقت کابل‌ها و تجهیزات برق به یکی از چالش‌های این روز‌های مردم قزوین تبدیل شده که نیاز است مسئولان امر در پیشگیری از این موضوع تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، سرقت سیم های و کابل‌های شبکه برق در خیابان و کوچه‌ها یکی از مشکلات اخیر در شرکت‌های توزیع نیروی برق است که باعث وارد شدن خسارت های فراوان به تاسیسات و شبکه های توزیع برق و تضییع حقوق بیت المال و آسیب رساندن به وسایل برقی شهروندان می‌شود.

اخیرا این سرقت‌ها افزایش و مشکلات ناشی از آن، سبب اعتراضات مردمی شده، گزارشات نیروی انتظامی و شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین نیز افزایش سرقت کابل‌های برق را تأیید می‌کند.

افزایش این سرقت‌ها در حالی است که با قطع شبکه برق و دو فاز شدن خسارات فراوانی به تجهیزات برقی منازل وارد می‌شود که باعث شکایت و نارضایتی مردم شده است.

یکی از شهروندان خیابان اسدآبادی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، از قطعی چندین ساعته برق و خسارت به  وسایل برقی خبر داد که البته این مشکلات به دلیل سرقت شبانه کابل برق انجام شده‌است، همچنین ماه گذشته ساکنان یکی از کوچه‌های خیابان عبیدزاکان از سرقت کابل برق آن هم در روز روشن خبر دادند که موجب خسارات متعددی به تاسیسات برقی آنان شده بود.

اگر چه بیشتر سرقت‌ها عموما در مناطق کم جمعیت‌ و دور از دسترس که احتمال خطر کمتری برای سارقان داشته انجام می‌شود، اما مدتی است که مراکز بزرگ و مناطق پرتردد هم از آسیب دزدان در امان نمی‌مانند.

یک روش‌های مناسب برای جلوگیری از افزایش سرقت‌ها، گزارش‌های مردمی است و بهتر است مردم با دیدن موارد این چنینی موضوع را به نیروی انتظامی یا شرکت برق استان گزارش کنند.

خبرنگار شاخص، موضوع را از شرکت توزیع نیروی برق استان پیگیری می‌کند:

تعویض ماهانه 20 تا 30 کیلومتر از کابل‌های مسی با کابل‌های خودنگهدار

دکتر مسعودخواجه‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، گفت: سرقت کابل و تاسیسات شبکه‌های توزیع برق در چند سال اخیر به یک چالش بزرگ برای شرکت برق تبدیل شده است که آسیب فراوانی به اداره برق و مردم وارد می‌کند.

وی افزود: متاسفانه سرقت تاسیسات برق اعم از کابل و غیره خسارت زیادی به شرکت توزیع برق استان و در مقابل قطع برق مشترکین نیز آسیب زیادی به مردم وارد می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین ادامه داد: ما در سال 1399 با 276 فقره سرقت معادل 2 میلیارد و 800 میلیون تومان مواجه بودیم که این عدد در سال 1400 به 13 میلیارد و 400 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که نشان از رشد صعودی نا‌متقارن است.

خواجه‌وند با بیان اینکه خوشبختانه همسویی خوبی نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و اداره برق استان وجود دارد، افزود: همکاری بین نیروهای انتظامی و شرکت توزیع نیروی برق سبب شده که با وجود رشد در این گونه سرقت‌ها اما تقریبا شرایط را تحت کنترل داشته باشیم و میزان دستگیری‌ها و رسیدگی به این پرونده‌ها افزایش پیدا کرده است و شرکت برق هم با انعقاد تفاهم نامه و استقرار اکیپ گشت مشترک بصورت دائمی و شبانه و روزی کنترل و نظارت در این امر با نیروی انتظامی همکاری می‌کند.

خواجه وند تصریح کرد: ما در شرکت توزیع نیروی برق با تعویض سیم‌های مسی و جایگزینی آن با کابل خودنگهدار بدنبال پیشگیری از این سرقت‌ها هستیم.
وی افزود: ماهانه بیش از ۲۰ کیلومتر از سیم های مسی شبکه برق استان قزوین را با کابل های خودنگهدار تعویض می کنیم و در سال 1401 این موضوع جزو طرح‌های جهادی ما است که امیدواریم بتوانیم به نقطه مطلوبی در مناطق خصوصا آلوده برسیم.


مدیرعامل شرکت نیروی توزیع برق استان قزوین با اشاره به اینکه سرقت کابل های برق از لحاظ مادی به ما آسیب وارد کرده است، تصریح کرد: هزینه تعویض و جایگزینی هر کیلومتر شبکه برق بالغ بر 100 میلیون تومان خواهد بود، همچنین این چالش با اعمال فشار کاری و روانی، به همکاران ما در شرکت توزیع نیروی برق آسیب وارد کرده و مانع اجرای طرح های توسعه ای می شود چراکه بخشی از تمرکز ما به این بخش اختصاص می یابد.


خواجه‌وند با اشاره به اقدامات خوب استانداری و دستگاه قضایی در خصوص راه اندازی کمپ ماده ۱۶، تصریح کرد: پس از راه اندازی کمپ‌های ماده 16 بعد از دستگیری سارقین متجاهر تلاش شده است آنان را احیا کرده و از سرقت مجدد آنان جلوگیری شود، همچنین در کمپ ماده 15 که متعلق با بخش خصوصی است این موضوع به طور جدی پیگیری می شود.


وی شناسایی گلوگاه‌های خرید و فروش کابل‌های برق را ضروری دانست و تأکید کرد: باید گلوگاه‌های خرید و فروش سیم و کابل‌های برق و مالخرها شناسایی و مسدود شود، وقتی منشأ فروش سارقان از بین برود، انگیزه آنها برای سرقت کابل نیز کمتر می‌شود که این مهم در دستگاه انتظامی و قضایی استان به خوبی در حال پیگیری است.


مدیر عامل شرکت نیروی توزیع برق استان قزوین ادامه داد: آمار سرقت سیم و کابل در سه ماهه اول سال نسبت به سال گذشته رشد داشته که باعث هم سبب هدر رفت بیت المال و بار اضافی بر پرسنل خدوم شرکت توزیع برق شده است و هم صدمات جبران ناپذیری را به شهروندان وارد می کند.


خواجه‌وند در پایان با اشاره به نقش گزارشات مردمی در جلوگیری از سرقت کابل‌ها گفت: شهروندان در صورت مشاهده موارد مشکوک با شماره 121(فوریت‌های برق) یا 110 (فوریت‌های پلیس) تماس بگیرند و همچنین با استفاده از محافظ برای وسایل برقی و دستگاه کنترل فاز در منازل مسکونی در جهت جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از این سرقت‌ها ما را یاری برسانند.

باند سرقت کابل برق در قزوین دستگیر شد

سرهنگ بیژن خدایی فرمانده انتظامی شهرستان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی  شاخص، بیان کرد: در پی وقوع سرقت‌های متعدد سيم و كابل برق در شهر قزوین و دیگر شهرهای استان؛ موضوع شناسايی و دستگيری سارقان به صورت ويژه در دستور كار ماموران اين فرماندهی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در اين رابطه، كارآگاهان پليس آگاهي قزوین با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقيقات لازم موفق به شناسايی چندین سارق سابقه‌دار شده و در عمليات‌هایی آنان را دستگير و متهمان با تشكيل پرونده براي سير مراحل قانوني به مراجع قضائي معرفي شدند.

فرمانده انتظامی قزوین گفت: در روزهای گذشته یک باند سرقت کابل توسط کلانتری 13باهنر نیز دستگیر شده و به مقامات قضایی تحویل داده شده‌اند.

سرهنگ خدایی خاطر نشان کرد: کشف 77 درصدی سرقت از ابتدای سال جدید  و دستگیری 129 سارق در این خصوص نشان از رشد فزاینده اینگونه سرقت‌ها و عزم نیروی انتظامی برای دستگیری آنان است.

وی با بیان اینکه نوسانات برق ناشی از این سرقت‌ها خساراتی را به شهروندان وارد می‌کند، افزود: تعویض کابل‌های مسی با خودنگهدار و اکیپ‌های گشت مشترک ما بین شرکت برق و نیروی انتظامی از اقدامات مناسبی است که شرکت توزیع برق استان در راستای جلوگیری از سرقت کابل برق انجام داده است.

سرهنگ خدایی در پايان به شهروندان توصيه كرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشكوك موضوع را سريعا با شماره تلفن 110 به مركز فوريت‌های پليسی اطلاع دهند.

انتهای پیام/ 2001

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/221301

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.