تاریخ : 10 فروردین 3 04:08
3
مذاکرات برجام:

زمان از سرگرفته شدن مذاکرات برجام

  • کد خبر : 222195
  • 14 مهر 1 10:54
زمان از سرگرفته شدن مذاکرات برجام
جوزپ بورل: توافقات اخیر میان ایران و آژانس امیدوارکننده و گام مهمی در مسیر توافق وین است.

به گزارش شاخص: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، پیش‌بینی کرد که مذاکرات در اواسط ماه نوامبر – اواخر آبان- از سر گرفته شود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به شبکه الجزیره گفت که انتظار دارد مذاکرات از اواسط ماه نوامبر (اواخر ماه آبان) از سر گرفته شود. ساعاتی بعد, جورپ بورل, مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با حسین امیرعبداللهیان, وزیر امور خارجه ایران توافقات اخیر میان ایران و آژانس را امیدوارکننده و گام مهمی در مسیر توافق وین خواند. او همچنین ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات لغو تحریم‌ها، بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق تاکید کرد.

میخاییل اولیانوف در بخش دیگری از سخنانش گفت گفت که «رافائل گروسی» مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار است هفته آینده به مسکو سفر کند.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که اخیرا سیگنال‎هایی از ادامه مذاکرات و احتمال دستیابی به توافق احیای برجام از سوی طرفین ارسال شده‌است.

روز دوشنبه، یازدهم مهر پایگاه اطلاع‌رسانی «نورنیوز» در گزارشی از آزادسازی هفت میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی در مقابل آزادی زندانیان دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی خبر داد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که اگرچه آزادی این زندانیان دو تابعیتی ارتباطی با احیای برجام ندارد و مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای است، اما آن را گامی اعتمادبخش و ناشی از حسن نیت طرف برای احیای توافق سال 2015 ارزیابی می‌کنند.

این گمانه زمانی بیشتر تقویت می‌شود که به یاد بیاوریم چند هفته پیش اقدامات متقابل و مشترک دو طرف برای احیای برجام در برخی رسانه‌ها منتشر شد و اولین گام آن آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و در مقابل آزادی زندانیان دو تابعیتی بود.

روز سه‌شنبه هم و در ادامه اخبار مثبت درباره برجام حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در سخنانی تاکید کرد که با اشاره به تبادل پیام‌ بین تهران و واشنگتن گفت اکنون آمریکا درک نسبتا مشترکی با ایران پیدا کرده و «اگر درک نسبتا مشترکی را که در این موضوع ایجاد شده به همین شکل واقع‌بینانه پیش ببرد، توافق بین ایران و سایر طرف‌های دیگر در دسترس است.» او ادامه داد: ««فکر می‌کنم چنانچه طرف آمریکایی همین مسیری که در روزهای گذشته در رابطه با آن تبادل پیام شده‌است و یک درک نسبتا مشترکی را که در این موضوع ایجاد شده، به همین شکل واقع‌بینانه پیش ببرد، توافق بین ایران و سایر طرف‌های دیگر در دسترس است.»

عالی‌ترین دیپلمات ایران همچنین از توافق ایران و آژانس خبر داد و تاکید کرد: «همکاری‌های ما با آژانس وارد فاز جدیدی شده‌بود که در گفت‌وگوهای اخیر بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مباحث مطرح شد و فکر می‌کنم به درک و تفاهم مشترکی رسیدیم. در آن چارچوب درباره همکاری‌های ایران با آژانس و پاسخ دادن به برخی اتهامات بی‌اساس آژانس و همچنین در ارتباط با رسیدن به توافق، یک نقشه راهی در مقابل ما قرار دارد.»

بازگشت اخبار برجامی به ریل خوشبینی

 مقامات ایران از جمله ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور تاکید کرده‌بودند که بدون حل و فصل مسائل پادمانی و مختومه شدن پرونده‌های اتهامی علیه ایران در آژانس، امکان حصول یک توافق وجود نخواهد داشت.

پیشتر فردای اقتصاد در گزارشی با عنوان آیا برجام شکست خورده است، شش دلیل برای زنده بودن مذاکرات و ادامه آن در آبان ماه و پس از انتخابات آمریکا و اسراییل را تشریح کرده‌بود:

آیا برجام شکست خورده است؟

اکنون میخاییل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه که دست‌کم تا پیش از جنگ اوکراین نقش میانجی‌گر و هماهنگ‌کننده غیر رسمی برجام را برعهده داشت، خبر از ادامه مذاکرات در اواخر آبان ماه می‌دهد.

 انتهای پیام/1900

منبع: ایران جیب

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/222195

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.