تاریخ : 04 اردیبهشت 3 20:12
3
مدیرکل بهزیستی استان قزوین خبر داد

شناسایی بیش از 5 هزار و 300 ناشنوا و کم شنوا در استان قزوین

  • کد خبر : 222202
  • 14 مهر 1 11:52
شناسایی بیش از 5 هزار و 300  ناشنوا و کم شنوا در استان قزوین
علی دهباشی‌پور گفت: پنج هزار و ۳۹۳ معلول ناشنوا و کم‌شنوا در استان قزوین شناسایی شده‌اند که بیش از هزار از آنها در درجه خیلی شدید قرار دارند.

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: تاکنون پنج هزار و ۳۹۳ معلول ناشنوا و کم‌شنوا در استان قزوین شناسایی شده‌اند که از این تعداد چهار هزار و ۸۷ نفر از بهزیستی استان مستمری دریافت می‌کنند.

وی از فعالیت یک مرکز حمایت از خانواده‌های دارای کودک کم شنوا و ناشنوا در قزوین خبر داد و افزود: در حال حاضر مرکز پرنیان با ظرفیت ۵۰ نفر ویژه این گروه از کودکان فعال بوده و این افراد با حضور در آن از خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه بیش از هزار نفر زا ناشنوایان در درجه خیلی شدید قرار دارند، تصریح کرد: کم شنوایی از جمله شایع‌ترین نقایص مادرزادی در زمان تولد است که با توجه به پنهانی بودن آن تشخیص زودرس نیز قدری مشکل است بنابراین از چند سال گذشته طرح‌های غربالگری شنوایی کودکان و نوزادان به منظور شناسایی بهنگام معلولان در دستور کار قرار گرفته است.

دهپاشی‌پورابراز کرد: غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال، یکی از طرح‌هایی است که با هدف تشخیص کم شنوایی پنهان که به هر دلیلی تا این سن مورد شناسایی قرار نگرفته و یا در اثر عوامل اکتسابی در این گروه سنی ایجاد شده، در حال اجراست.

وی تاکید کرد: برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی هم اکنون در سطح بیمارستان‌هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت درمان قرارگرفته و در نهایت و صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می‌شوند.

دهباشی پور با بیان اینکه غربالگری کودکان این گروه سنی برای اولین بار در سال ۹۴ در شهر قزوین اجرا شد، افزود: در ۶ ماهه نخست امسال در طرح غربالگری شنوایی نوزادان هفت هزار و ۳۰۰ نفر در استان قزوین سنجش شدند که از این تعداد ۴۰ نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی شناسایی شد.

وی در پایان گفت: افراد در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت اقدامات توانبخشی از قبیل تجویز و دریافت سمعک، آماده سازی جهت کاشت حلزون قرار گرفته و در نهایت و صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می‌شوند.

انتهای پیام/1003/د

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/222202

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.