تاریخ : 01 اردیبهشت 3 03:46
3
در مصاحبه با متخصص طب سنتی مطرح شد؛

بایدها و نبایدهای پیشگیری و درمان بیماری آنفولانزا با طب سنتی

  • کد خبر : 222675
  • 28 آبان 1 14:47
بایدها و نبایدهای پیشگیری و درمان بیماری آنفولانزا با طب سنتی
آنفولانزا یک بیماری حاد ویروسی است که در شروع با علائم سبک و خفیف سرماخوردگی همراه است که به راحتی می‌توان در خانه و با انجام دستورات طب سنتی آن را درمان کرد.

دکتر عبدالله کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت شاخص، اظهار کرد: در حوزه طب سنتی، اصل مهم و حیاتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌‌های واگیردار مانند سرما‌خوردگی، آنفلوآنزا، کرونا و... بر تقویت سیستم ایمنی یا همان حفظ تعادل مزاجی بدناست.

وی افزود: انسان می‌تواند از طریق رعایت تدابیر تغذیه‌ای و حفظ‌‌الصحه، این امکان و توانایی را برای بدن خود فراهم کند که حتی در صورت قرار گرفتن در معرض عامل بیماری‌زا بتواند از طریق سیستم ایمنی آن را دفع یا در صورت ابتلا از عهده عوارض آن برآید.

متخصص طب سنتی قزوین بیان کرد: بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت اشخاص باید درصورت ابتلا به بیماری درخانه بمانند و ضمن استراحت و مصرف مایعات فراوان؛ دهان و بینی خصوصأ هنگام سرفه و عطسه پوشانده و از نزدیک شدن به افراد خانواده خودداری کند.

اصلاح و سبک زندگی متناسب با مزاج مهمترین اصل در بیماری‌های ویروسی است

کشاورز ضمن توصیه به شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون اضافه کرد: همچنین شخص بیمار باید در صورت شدت گرفتن علائمی نظیر تنگی نفس، ضعف و خستگی شدید، سردرد و سرگیجه شدید، استفراغ و تهوع غیر قابل کنترل به پزشک مراجعه کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: مهم‌ترین اصل در درمان سرماخوردگی، آنفلانزا، آلرژی و سایر بیماری‌های ویروسی به خصوص در فصول سرد، اصلاح مزاج و سبک زندگی متناسب با مزاج است.

وی ادامه داد: اگر کسی ضعف دارد باید قوای بدنی خود را با خوردن خوراکی‌های مقوی مثل حریره و شیره بادام، آب و رب سیب و به، کدو حلوایی پرورده زردک پخته شده، نخوداب، آب عسل با آبلیمو تقویت کند.

متخصص طب سنتی قزوین ابراز کرد: بیماری‌های زمینه‌ای فرد نیز باید مد نظر قرار گیرد مثلا افراد کم‌خونی و خیلی لاغر و ضعیف باید از غذاهای مقوی مولد خون مانند آبگوشت، هلیم، کباب چنجه، کباب دل مرغ، شیربرنج خوب پخته شده با مربای سیب، به و یا مربای انگور روند تغذیه خود را اصلاح کنند.

نقش ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن

کشاورز تشریح کرد: مکانیسم‌های دفع بدن نظیر یبوست باید برطرف شود چون با تجمع مواد زائد در بدن، زمینه عفونت‌های ویروسی و ... از جمله سرماخوردگی فراهم می‌شود همچنین استرس‌های سنگین و خواب نامنظم باید اصلاح شود چرا که تمامی این عوامل می‌تواند سیستم‌ایمنی بدن را ضعیف ‌و شخص مستعد بیماری کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: ورزش ملایم در فصل پاییز حدود ظهر یا بعد از ظهر که هوا متعادل‌تر است برای تقویت سیستم‌ایمنی توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: درهنگام بروز سرماخوردگی معمولاً در چند روز اول علائم حرارت غالب نظیر سرخی سر و رو و چشم، آبریزش و سوزش ته حلق، حتی گرفتگی صدا، گلودرد همراه با سوزش، تب و ... بارزتر می‌شوند بنابراین مصرف گرمی‌ها مثل دمنوش‌های آویشن، نعناع، بابونه و همچنین خوردن سیر و پیاز که مزاج‌های گرم دارند، به خصوص برای روزهای اول توصیه نمی‌شود. 

متخصص طب سنتی قزوین با بیان اینکه استراحت کافی در روزهای اول ابتلا به بیماری بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: فرد مبتلا به بیماری باید مصرف سرخ کردنی‌ها، فلفل و ادویه را محدود کرده و از پرداختن به فعالیت‌های بدنی و فکری خودداری کند چون قوای بدن در اثر مبارزه با ویروس و عامل به وجود آورنده بیماری به تحلیل می‌رود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در چند روز ابتدایی ابتلا به بیماری مصرف خنک کننده‌های بدن مانند مصرف لیمو شیرین، پرتقال، آب سیب، گیاهان خنک مانند گل پنیرک یا بنفشه و بخور سرد مفید است و بخور سرد یعنی بخور آب یا بخور گیاهان سرد مانند بخور جوشانده تخم گشنیز و مصرف گیاهان با مزاج سرد در سوپ و آش توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: چکاندن روغن بفشه در بینی و مالیدن آن به سر و صورت موجب افزایش خواب و کاهش تب می‌شود و در صورت التهاب گوش و گلو در آن نواحی نیز می‌توان از ماساژ روغن‌های مناسب بهره برد.

مصرف بیش از حد داروهای گیاهی خطرساز است

کشاورز ابراز کرد: استفاده از عرقی‌جات سرد مانند عرق بید (پاشویه و بدن شویه و مصرف خوراکی آن موجب کاهش تب می‌شود)، عرق کاسنی، اسفناج، کاهو، پنیرک، بارهنگ و دمنوش عناب و سپستان در روزهای اول که علائم حرارت غالب است، کمک کننده خواهد بود.

متخصص طب سنتی قزوین بیان کرد: ماءالشعیر طبی نیز در دو سه روز اول برای التیام التهاب حلق و دهان و رفع عطش علائم حرارت می‌تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: معمولاً بعد از طی چند روز ابتدائی علائم سردی بیشتر بروز کرده و تب و عطسه کاهش و ترشحات غلیظ و سفت می‌شوند که در این دوره مصرف گرمی‌جات مانند بابونه، مرزنجوش، ناخنک و ...بیشتر توصیه می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: مواد لعاب‌دار مانند تخم شربتی، تخم بالنگو، تخم بارهنگ، به دانه، قدومه (مزاج گرم)، تخم مرو، تخم کتان (رو به سردی)، فرنی‌ها و نشاسته، گل پنیرک و بفشه ، گل ختمی برای رفع خشکی، گرفتگی و التهاب گلو و همین طور سرفه‌های خشک و گرفتگی صدا استفاده می‌شود و برای سرفه خلط ‌دار، ترکیبات نعناع، آویشن و بابونه می‌تواند کمک کننده باشد.

کشاورز عنوان کرد: گاهی دستگاه گوارش فرد مبتلا به سرماخوردگی نیز درگیر می‌شود که با علائمی نظیر اسهال همراه است که در این موارد می‌توان از دمنوش نعناع یا عرق زنیان و افراد با مزاج گرم می‌توانند از آب انار به همراه پیه یا آب عدس پخته بهره ببرند.

متخصص طب سنتی در قزوین ادامه داد: برنجک (برنج بو داده)، گندمک (گندم بو داده) و ذرت بو داده نیز می‌توانند علائم اسهال را بهتر کند؛ در صورت داشتن یبوست مصرف ملین‌هایی مانند روغن بادام خوراکی، روغن زیتون، انجیر تازه یا خشک شده با آب یا گلاب خیس خورده) مفید است.

وی ادامه داد: گوش درد را می‌توان با بادکش گذاری پشت گوش‌ها و روغن مالی اطراف گوش با روغن بابونه یا گل سرخ بهبود داد. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: برای بهبود تنگی نفس به همراه سرفه نیز بادکش پشت قفسه سینه همراه با روغن مالی با روغن بابونه می‌تواند کمک می‌کند.

کشاورز در پایان گفت: گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض مخصوص به خود هستند و مصرف نابجا و یا بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند خطرساز باشد، بنابراین توصیه می‌شود که بیماران در صورت شدید بودن علائم و یا نیاز به مصرف داروهای گیاهی حتما به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/1003

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/222675

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.