تاریخ : 06 اردیبهشت 3 23:35
3
بررسی آخرین وضعیت کرونا و آنفولانزا در قزوین؛

کمتر از 50 قزوینی روزانه واکسن کرونا تزریق می‌کنند /احتمال موج جدید آنفلوانزا با نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در مدارس

  • کد خبر : 222688
  • 30 آبان 1 10:54
کمتر از 50 قزوینی روزانه واکسن کرونا تزریق می‌کنند /احتمال موج جدید آنفلوانزا با نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در مدارس
دکتر بهزاد نجف‌پور گفت: متاسفانه علی‌رغم تاکیداتی که در بحث واکسیناسیون وجود دارد، همچنان استقبال از دریافت واکسن کرونا در استان قزوین بسیار کاهش یافته به طوریکه روزانه در کل استان کمتر از 50 نفر واکسن تزریق می‌کنند.
دکتر بهزاد نجف پور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت شاخص، با اشاره به وضعیت کرونا در استان قزوین اظهار کرد: خوشبختانه مدت طولانی است که روند کرونا در استان قزوین به حالت ثبات رسیده و کاملا کاهشی است.

وی افزود: اکنون تمام شهرستان‌های استان قزوین از نظر رنگ‌بندی در وضعیت آبی قرار دارند جز شهرستان تاکستان که وضعیت زرد دارد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردارعلوم پزشکی قزوین بیان کرد: خوشبختانه موارد فوتی در استان قزوین بسیار کاهش یافته به طوریکه در بازه زمانی آبان‌ماه در کل دو مورد فوتی داشتیم.

روزانه در کل استان کمتر از 50 نفر واکسن تزریق می‌کنند

نجف‌پور عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم تاکیداتی که در بحث واکسیناسیون وجود دارد، همچنان استقبال از دریافت واکسن کرونا در استان قزوین بسیار کاهش یافته به طوریکه روزانه در کل استان کمتر از 50 نفر واکسن تزریق می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، حضور در تجمعات، فاصله گذاری‌های اجتماعی و واکسیناسیون نسبت به سال قبل روند کاهشی داشته و بسیار پایین‌تر از حد انتظار است اما خوشبختانه در مجموع کرونا در وضعیت ثابت قرار دارد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردارعلوم پزشکی قزوین ابراز کرد: طی 24 ساعت گذشته در کل استان 51 مورد تعداد کل بستری‌ها، 15 نفر بستری جدید، 2 نفر قطعی مثبت، 7 نفر بیمار بدحال و 9 نفر ترخیص از بیمارستان داشتیم.

نجف‌پوراذعان کرد: درصد واکسیناسیون برای افراد بالای 18 سال در نوبت اول 90/2 درصد، نوبت دوم 83/8 درصد و نوبت یادآور هم 48/8 درصد و برای 5 تا 18 سال هم در نوبت اول 38 درصد و نوبت دوم 29/7 درصد بوده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت بیماری آنفولانزا نیز ابراز کرد: خوشبختانه با رصد و بازخوردی که از پایگاه‌های بهداشت و درمان صورت گرفته اکنون در حال گذر از پیک هستیم و در واقع اوج ابتلا به ویژه در‌هفته‌های پایانی مهرماه بوده و اکنون میزان ابتلا کاهش یافته و روند کاهشی دارد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردارعلوم پزشکی قزوین ادامه داد: همچنان توصیه‌های اکید ما بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون به ویژه برای افراد پر خطر و در معرض ابتلا به این بیماری است.

نجف‌پور اذعان کرد: در مجموع درصد مشخصی از کل جمعیت استان مشمول واکسیناسیون رایگان آنفولانزا می‌شوند که گروه اولویت‌دار نوع یک شامل پرسنل بهداشت و درمان اعم از نیروهای فعال در بخش‌های بیمارستانی، اورژانس، مرکز بهداشت و درمان و درمانگاه‌ها، بیماران خاصی که تحت شیمی درمانی و رادیولوژی، تالاسمی، هموفیلی، پیوند اعضا، دیالیزی، جانبازان و ایثارگران و بانوان باردار هستند.

تزریق 85درصد از محموله واکسن آنفولانزا در استان

وی با بیان اینکه 85 درصد از واکسن‌های آنفولانزا که از طریق وزارت بهداشت در اختیار ما قرار گرفته بود تزریق شده، تشریح کرد: فراخوان دریافت رایگان واکسن آنفولانزا به مشمولین داده شده و این افراد می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مراکز بهداشت به منازل خود از این نوع واکسن برخوردار شوند و یا اینکه نیروهای معاونت بهداشت به محل تجمع این افراد مراجعه و واکسن آن‌ها را تزریق می‌کنند.

نجف‌پور اذعان کرد: بیماران شماره 2 افرادی هستند که توصیه می‌شود حتما واکسن خود را از بخش خصوصی دریافت و تزریق کنند که این افراد شامل افراد سالمند 65 سال به بالا،افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون، دیابت و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر که موجب نقص سیستم ایمنی می شود مانند بیماران ریوی و آسم دارند است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردارعلوم پزشکی قزوین در پایان گفت: در خصوص کودکان نیز تمام موارد ذکر شده وجود دارد اما برای کودکان 5 تا 18 سالی که به هر دلیلی آسپرین مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود هیچگاه واکسن را دریافت نکنند.

در ادامه برای بررسی وضعیت شهرستان قزوین به گفت‌وگو با رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز شهید بلندیان شهرستان قزوین پرداختیم؛

حسن خوبان در گفت‌‌وگو با خبرنگار سلامت شاخص، درباره آخرین وضعیت کرونا در شهرستان قزوین اظهار کرد: خوشبختانه اکنون شهرستان قزوین از نظر رنگ‌بندی شیوع بیماری کووید ۱۹ در سطح استان در وضعیت آبی قرار دارد.

وی با اشاره به روند کاهشی موارد بستری در بیمارستان‌های استان قزوین، افزود: روزانه حدود 30 تا 36 نفر مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که از این تعداد، ۲ تا ۳ مورد قطعی مثبت گزارش می‌شود.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز شهید بلندیان شهرستان قزوین ادامه داد: تعداد بستری‎‌های مثبت طی دو هفته گذشته، ۴ مورد ثبت شده و برای هفته جاری هم تاکنون یک مورد بستری داشتیم.

خوبان بیان کرد: تعداد مراجعه بیماران سرپایی مبتلا به کرونا نیز روند ثابتی دارد و طی روزهای اخیر هیچ تغییری نکرده است؛ روند فوتی ناشی از این بیماری هم نسبت به هفته‌های گذشته رو به کاهش بوده به طوریکه در هفته گذشته فقط یک مورد فوتی داشتیم.

انجام روزانه ۷ تا ۱۰ مورد تزریق واکسن کرونا در شهرستان قزوین

وی با اشاره به روند کاهشی تزریق واکسیناسیون کرونا درسطح جمعیت واجد شرایط در سطح شهرستان قزوین ابراز کرد: متاسفانه در بحث واکسیناسیون کووید 19 روند بسیار نامطلوبی داریم و علی‌رغم توصیه‌های لازم و وجود تمام واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت در سبد واکسیناسیون در سطح استان؛ متاسفانه استقبال چندانی دراین خصوص صورت نمی‌گیرد و روزانه حدود ۷ تا ۱۰ مورد تزریق در شهرستان داریم.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز شهید بلندیان شهرستان قزوین عنوان کرد: بر اساس رصد و بررسی‌هایی اپیدمیولوژی، مدارس بیشتر از نظر بیماری آنفولانزا و موارد بیماری‌های حاد تنفسی دارای مراجعات زیادی به مراکز درمانی سطح شهرستان بودند که خوشبختانه در حال حاضر این بیماری تحت کنترل بوده و روند کاهشی دارد اما این وضعیت موقتی و بسیار شکننده خواهد بود.

وی افزود: اگر نسبت به رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی به ویژه استفاده از ماسک بی‌توجهی شود قطعا شاهد پیک بعدی آنفولانزا در مدارس خواهیم بود.

خوبان در پایان با اشاره به اقدامات مراقبتی و پیشگیری از انتشار بیماری آنفولانزا در سطح جمعیت تحت پوشش گفت: علاوه بر آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توسط همکاران مراقبت سلامت؛ واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار اعم از پرسنل بهداشت و درمان در سطح مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های تحت پوشش، مادران باردار ،بیماران پیوندی، دیالیزی و بیماران cf، سالمندان تحت پوشش مراکز نگهداری بهزیستی، جانبازان و ایثارگران واجد شرایط، پرسنل سازمان انتقال خون، بیماران خاص و صعب‌العلاج در مراکز خدمات جامع سلامت نیز به صورت رایگان انجام شده است.

برای بررسی وضعیت آنفولانزا به گفت‌وگو با کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین پرداختیم؛

مژگان عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت شاخص، درباره آخرین وضعیت آنفولانزا در سطح مدارس اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های تلفنی، بازدیدهای صوت گرفته و گزارش‌های ارسالی از اداره کل آموزش و پرورش، خوشبختانه اکنون مقداری موج آنفولانزا در سطح مدارس فروکش کرده است.

وی افزود: از آنجایی که آموزش و پرورش سامانه جامعی در این خصوص ندارد و تمام غیبت‌ها در مدارس منوط به آنفولانزا نیست و امکان سرما خوردگی و یا مشکلات تنفسی دیگری نیز وجود دارد و از طرفی برخی از دانش‌آموزان برای درمان به مطب‌های خصوصی مراجعه می‌کنند؛ آمار دقیقی در این حوزه نداریم.

مدارس استفاده از ماسک و تهویه را جدی نمی‌گیرند

کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین بیان کرد: با توجه به بازدید مستمر و هفتگی همکاران معاونت علوم پزشکی و برخی از گزارش‌های تلفنی والدین در خصوص عدم رعایت پروتکل‌ها؛ متاسفانه آنچه که اکنون به عنوان بیشترین مشکل مشهود است عدم استفاده از ماسک و تهویه است.

عباسی ابراز کرد: از نظر استفاده از مواد ضدعفونی و رعایت موارد گندزدایی تقریبا در بیشتر مدارس مشکلی وجود ندارد اما ماسک و تهویه خیلی جدی گرفته نمی‌شود و تذکرات لازم در این خصوص ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بیماری آنفولانزا در فصول سرد سال حاکم است در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی احتمال شیوع موج جدید آنفولانزا در مدارس وجود دارد.

بازدید میدانی از مدارس 

کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین عنوان کرد: به طور مستمر هفته‌ای 25 درصد از مدارس مورد بازدید کارشناسان معاونت بهداشتی قرار می‌گیرند و گزارش‌های آن به اداره کل آموزش‌و پرورش ارسال می‌شود.

عباسی اذعان کرد: در مجموع علی‌رغم مباحث بیماری‌های کرونا و آنفولانزا، تمام موارد غیر بهداشتی در سطح مدارس و آنچه که سلامت دانش آموز را تهدید کند مانند نداشتن آب آشامیدنی مناسب، فروش مواد غذایی غیرمجاز در کنار عدم رعایت پروتکل ها به ما گزارش می‌شود.

وی در پایان گفت: یکی از عوامل بسیار مهم برای پیشگیری از بیماری‌های واگیرداراستفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است همچنین به والدین توصیه می‌شود در صورت ابتلای دانش‌آموز به آنفولانزا تا زمان بهبودی کامل از فرستادن به مدرسه خودداری کنند.

انتهای پیام/1003
منبع: صبح قزوین
لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/222688

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.