تاریخ : 30 فروردین 3 07:23
3
مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

شناسایی 14 هزار معلول در استان قزوین/ استان قزوین با کمبود نیروی کاردرمانی ذهنی مواجه است

  • کد خبر : 222796
  • 13 آذر 1 11:03
شناسایی 14 هزار معلول در استان قزوین/ استان قزوین با کمبود نیروی کاردرمانی ذهنی مواجه است
علی دهباشی‌پور با اشاره به اینکه در استان قزوین با کمبود نیروی کاردرمانی ذهنی مواجه است، گفت: تنها دو متخصص در این حوزه در استان قزوین فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، علی دهباشی‌پور در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت در سالن جلسات بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: 27 هزار و 295 نفر دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که از این میزان یک‌هزار و 845 نفر در آبیک، 896 نفر در آوج، پنج هزار و 269 نفر در البرز، چهار هزار و 117 نفر در تاکستان و 12 هزار نفر در قزوین حضور دارند.

وی با بیان اینکه رشد جامعه هدف در قزوین، تاکستان و البرز بیشتر از سایر شهرستان‌ها است، افزود: در حوزه جامعه هدف ، افراد براساس میزان معلولیت خدمات مختلف دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: 5 هزار و 442 معلول شنوایی، 5 هزار و 315 معلول بینایی، 11 هزار و 642 معلول جسمی و حرکتی، 6 هزار و 915 معلول ذهنی، دو هزار و 92 معلول روانی، پنج هزار و 949 نفر معلول در حوزه صوت و گفتار و 24 هزار نفر سالمند و 508 ضایعه نخاعی در استان وجود دارد.

35 مرکز شبانه‌روزی و ویزیت در منزل فعال است

وی عنوان کرد: در حوزه خدمات توانبخشی 35 مرکز شبانه‌روزی و ویزیت در منزل و چهار مرکز خانه‌های کوچک داریم که محل نگهداری و آموزش معلولین ذهنی با معلولیت کم و بیماران روانی درمان شده است.

دهباشی‌پور گفت: علی‌رغم وجود 5 مرکز برای بیماران روانی مزمن با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: باوجود رشد جامعه هدف، چارت متخصصین در بهزیستی افزایش نیافته و همچنان با کمبود نیرو روبه‌رو هستیم و امکان فراهم ساختن نیازها با وجود مراکز خصوصی ما محقق شده است.

وی با اذعان به اینکه در استان قزوین با کمبود نیروی کاردرمانی ذهنی مواجه است، گفت: تنها دو متخصص در این حوزه در استان قزوین فعالیت می‌کنند.

56 بیمار پی.کی.‌یو تحت حمایت بهزیستی قزوین هستند

این مسئول گفت: باتوجه به اینکه در سال جاری هیچ عمل کاشت حلزون معلولان در استان صورت نگرفته است به دنبال امضای تفاهم‌نامه برای استفاده از ظرفیت علوم پزشکی گیلان هستیم تا شمال و شمالغرب کشور را پوشش قرار دهد که عملی شدن آن مزایای مختلفی را به همراه خواهد داشت و منبع آموزشی در اختیار استان قرار خواهد گرفت و افراد پشت نوبت باقی نمی‌مانند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه بیش از 22 هزار نفر مستمری‌بگیر در بهزیستی استان قزوین وجود دارد، بیان کرد: دو هزار و 100 پرونده در حوزه کمیسیون تشخیص معلولیت صورت گرفته و 60 معافیت سربازی هم در استان صورت گرفته است.

وی ابراز کرد: 56 بیمار پی.کی.‌یو تحت پوشش هزینه‌های درمان و غذاهای رژیمی بهزیستی در استان هستند که معمولا ماهیانه یک میلیون الی دو میلیون تومان به این افراد تخصیص می‌یابد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اذعان به اینکه در هزینه‌های ودیعه مسکن با کمبود روبه‌رو هستیم، گفت: براساس آخرین آمار 96 نفر در نوبت قرار دارند که این میزان در حال افزایش است.

وی اذعان کرد: 110 خانواده دو معلولی در استان حضور دارند که تعدادی از آنها برای مسکن ثبت‌نام کرده‌اند؛ در حال حاضر 13 واحد مسکونی ویژه خانوار دو معلولی، 5 مورد ایتام و 81 واحد مسکونی برای سایر مددجویان فراهم شده است.

دهباشی‌پور گفت: امسال 10 میلیارد تومان تخصیص اعتبار برای مسکن در نظر گرفته شده و دولت عنوان کرده است، هیچ مسکن دو معلولی نباید باقی بماند.

داروهای بیماران روان خارج از پوشش بیمه قرار دارد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: یارانه و تعرفه مراکز غیردولتی در اولویت است که هنوز مصوب نشده و مقرر شده تا 50 درصد افزایش پیدا کند.

این مسئول اظهار کرد: در حوزه بیماران روان با این مشکل مواجه هستیم که داروها خارج از پوشش بیمه قرار دارد و هزینه درمان‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

14 هزار معلول در راستای اجرای طرح غربالگری شناسایی شدند

وی تصریح کرد: اعتبارات استان در حوزه بیمه معلولین 7 میلیارد و 550 میلیون تومان است و بیش از 5 میلیارد تومان برای جبران کار معلولین نیاز داریم.

دهباشی‌پور با بیان اینکه در حوزه‌های غربالگری هیچ کار زمین مانده نداریم، عنوان کرد: طرح غربالگری و معلولیت در استان از جمله طرح‌هایی است که سال گذشته شروع شد و در سال‌جاری ادامه دارد و در راستای اجرای این طرح 14 هزار معلول شناسایی شده است.

انتهای پیام/1003

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/222796

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.