تاریخ : 10 فروردین 3 10:48
3
امام‌جمعه موقت قزوین:

مدیران اجرایی باید نقدپذیر باشند

  • کد خبر : 223488
  • 07 بهمن 1 17:46
مدیران اجرایی باید نقدپذیر باشند
امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه امروز مدیران اجرایی کشور باید نقدپذیر باشند، گفت: جوانان، دانشجویان و جریا‌ن‌ها باید نقد کنند چون ما برای پیشرفت نیاز به نقد داریم، اما لجن پراکنی، تهمت و ادبیات خصمانه ممنوع است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شاخص، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید مهدی خضری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام دهه فجراظهار کرد: برخی سوال می‌کنند که چرا حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری را تقدیس و با اهل بیت(ع) مقایسه می کنید؟ در پاسخ باید گفت که اولین قیاس و تقدیس را خود اهل بیت(ع) انجام داده‌اند چه بسا که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند که مَثَل مالک نسبت به من مَثَل من به خاتم انبیاست.

وی افزود: برخی معتقدند که در جلسات مذهبی تنها باید از اهل بیت(ع) تعریف کرد درحالیکه امیرالمومنین(ع) از مالک و امام صادق(ع) از محمدبن مسلم و زراره تعریف می کنند و می‌گویند اگر این‌ها نبودند دین آباء ما نابود می‌شد.

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: اکنون تمام روایات در دسترس مردم است و می‌توانند با  یک جستجوی چند ثانیه‌ای در تلفن همراهش روایات را بیابند؛ مجتهدین ما ۵۰ سال درس می‌خوانند به راحتی نمی‌توانند فتوا دهند، اما اکنون جوانان با خواندن روایات در تلفن‌ها، سریع فتوا صادر می کنند که اهل بیت(ع) فرمودند، هیچ کس را با ما قیاس نکنید.

خضری با بیان اینکه امروز بحث اجتهادهای شخصی یکی از مشکلات جامعه اسلامی است، ابراز کرد: یک فقیه وظیفه دارد در هر موضوعی تمام روایات آن باب را ببیند، سپس جمع بندی کند چون روایات ممکن است در ظاهر با یکدیگر متعارض باشند.

وی ادامه داد: برای مثال امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند هیچ کس را با ما قیاس نکنید، در حالی که خودشان مالک را قیاس می‌کنند، این‌ها متعارض است، چرا ایشان مالک را تقدیس کرده‌اند؟ بنابراین باید روایات یک حوزه را در کنار هم دید.

امام جمعه موقت قزوین ادامه داد: برخی می گویند چرا امام(ره) را تقدیس می‌کنید و برای او بارگاه درست کرده‌اید؟ اگرچه برخی بزرگان به تجملات این بارگاه نقد داشته‌اند، اما برخی مردم می‌گویند چرا اصلا برای امام(ره) گنبد و بارگاه درست کرده‌اید؟ ایشان یک رهبر بوده اند، چرا شبیه سازی می کنید؟

خضری با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی از صحابی حضرت هادی(ع) و امام جواد(ع)، بوده است، گفت: شخصی در سامرا نزد امام هادی(ع) می‌رود و بیان می‌کند سختی به کربلا رفتم و زیارت کردم و اکنون خدمت شما آمدم، حضرت می‌فرماید اگر در شهرری حضرت عبدالعظیم حسنی را زیارت کنید گویا سیدالشهداء را در کربلا زیارت کرده‌اید.

وی بیان کرد: پاسخ این شبهه‌ای که برخی وارد می‌کنند، این است که ما یک ولایت تکوینی در عالم و یک شخصیت و فضائل نورانی امام را داریم، در ولایت تکوینی و شخصیت نورانی امام، هیچ کس را نمی‌شود با اهل بیت(ع) مقایسه کرد، روایتی که پیش از این ذکر شده در مورد همین مسئله است.

حجت الاسلام و المسلمین خضری تصریح کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند من کوهی هستم که سیل علوم از دامن من جاری می‌شود، آیا می‌شود در مورد علم کسی را با حضرت مقایسه کرد؟ ابداً نمی‌شود.

وی یادآور شد: سال ۹۵ مقام معظم رهبری سخنرانی داشتند و فرمودند نسبت علم امیرالمومنین(ع) با حضرت امام(ره) نسبت خورشید با نور ته چاه است، امام(ره) با همه عظمتی که دارند در مقایسه با امیرالمومنین(ع) مانند نور انتهای چاه هستند، یک ولایت تشریعی یا ولایت سلطانی و حکمرانی هم داریم، یعنی جایگاهی که امام دارند، دستوراتی که می‌دهند، قضاوتی که می کنند، احکامی که پیاده می کنند، یاری های که می دهند، در این موقف قیاس جایز است.

خطیب نماز جمعه قزوین اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) می فرمایند نسبت مالک به من مانند نسبت من به پیامبر(ص) است، یعنی او به من کمک کرده و من هم به پیامبر(ص) کمک کرده‌ام، یعنی در مقام نصرت کمک کرده‌اند، این جدا از فضائل شخصی است.

خضری عنوان کرد: بنابراین در ولایت تکوینی و در مقام نورانی اهل بیت(ع) هیچ کس را نباید با اهل بیت قیاس کرد، اما در جایگاه حکمرانی قیاس اشکالی ندارد، چون اهل بیت(ع) هم از این گونه قیاس‌ها داشته‌اند ومردم را به اطاعت از اولوالامر دعوت کرده‌اند.

وی بیان کرد: امروز جایگاه ولایت فقیه همان جایگاه حکمرانی امیرالمومنین(ع) است، اگر بگوییم خامنه‌ای خمینی دیگر است، ولایتش ولایت حیدر است، منظور ولایت تکوینی نیست، ولایت تکوینی به معنای ولایت تصرف در عالم است، یعنی در عالم می‌توانند تصرف کنند.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه در ولایت حکمرانی فقیه جامع‌الشرایط در جایگاه امام ودر طول جایگاه او قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند بحث ولی فقیه در دهه‌های اخیر درست شده و در اسلام وجود نداشته باید در پاسخ گفت که پس عبدالعظیم حسنی کیست؟ عبدالعظیم حسنی ولی فقیه در زمان معصوم است، یعنی ولایت فقیه از زمان معصوم شروع شد.

جهاد تبیین جهاد فوری است

وی ادامه داد: شخصی خدمت امام هادی(ع) می‌رسد و سوال می‌کند ما در قم زندگی می‌کنیم سوالبات دینی خودرا نزد چه کسی ببریم؟ حضرت مردم را به عبدالعظیم حسنی ارجاع می‌دهند.

خضری با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرماید امروز جهاد تبیین جهاد فوری است، افزود: امروز که ما به حضرت حجت(عج) دسترسی نداریم و ولی فقیه حجت بر ماست؛ حاج قاسم فرمود این خیمه گاه مانند خیمه گاه رسول خداست، بنابراین نباید بگوییم مقام معظم رهبری صرفا مدیر ارشد کشور است.

امام جمعه موقت قزوین تاکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم تذکر دادند، داستان اصحاب سبت را به یاد آوردند، ایشان معمولا مردم ایران و خواص را تشویق می کنند اما در آن سخنرانی دو تذکر تلخ دادند.

وی تصریح کرد: یکی جریان توابین و یکی جریان اصحاب سبت بود، اصحاب سبت یهودی‌هایی بودند که شنبه‌ها نباید ماهی می‌گرفتند، اما حوضچه‌هایی درست کرده بودند که ماهی‌ها می‌آمدند گیر می‌افتادند و نمی‌توانستند برگردند، یهودی‌ها هم یکشنبه می‌رفتند آن‌ها را صید می‌کردند، یعنی ظاهر کار شرعی بود، اما باطن کار غیر شرعی بود و دنبال منافع خود بودند.

وی اظهار کرد: چرا مقام معظم رهبری تذکر اصحاب سبت را دادند؟ اصحاب سبت مسخ شدند، تبدیل به بوزینه شدند، برخی تفاسیر می‌گویند این مسخ شدن به معنای این است که قلب آن ها مسخ شد، این خطری برای خواص جامعه اسلامی است، مردم که روسفید بوده و همواره در صحنه حاضر هستند.

خطیب نماز جمعه قزوین عنوان کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری یعنی اینکه همه خواص بنشینند خودشان و نسبت‌شان را با داستان اصحاب سبت بسنجند، ایشان به مجلسی‌ها فرمودند در قوه مجریه دخالت نکنید، این خطرناک است، برخی نمایندگان مجلس اسم این کار را مشاوره گذاشتند و دخالت‌هایی کردند، البته همه اینگونه نبودند  یعنی فقط اسم را تغییر دادند، این همان عمل یهود است.

خضری بیان کرد: مقام معظم رهبری از برخی چیزها نهی کرده‌اند، برای مثال ایشان تفرقه را ممنوع کردند و فرمودند تفرقه ولجن پراکنی حرام است اما برخی به اسم انتقاد، لجن پراکنی کردند وتفرقه ایجاد کردند انتقاد و نقدپذیری واجب است، مسئولین باید نقدپذیر باشند، انتقاد از آن ها واجب است، باید مطالبه کنیم، اما لجن پراکنی و تخریب حرام شرعی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آن چیزی که این روزها هوای قزوین را آلوده کرده، فقط این آلودگی هوا نیست، ای کاش دستگاه سنجشی داشتیم این لجن پراکنی ها را هم بررسی می کردیم ببینیم در چه درجه ای قرار دارد.

امام جمعه موقت قزوین تاکید کرد: برخی اصحاب سبت که عذاب شدند کسانی بودند که سکوت کردند،و گناهکاران را نهی نکردند   ، مقام معظم رهبری فرمودند نقدپذیری یک حرکت انقلابی است، ماومی بینیم که در دیدار با دانشجویان و نخبگان، دانشجویان در برابر مقام معظم رهبری صریح صحبت کردند،واز ایشان انتقاد کردند  ایشان الگوی ماست، در این دیدار یک دانشجو کل نظام را در برابر رهبر فرزانه انقلاب به چالش کشید، آن وقت خبرگزاری های وابسته به غرب  می گویند رهبر شما دیکتاتور است.

خضری تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند  برخی دانشجویان زمانی که حرف‌های خود را می زنند و تصور می کنند بنده ناراحت می‌شوم، در حالیکه بنده  از این ناراحت می شوم که در دل برخی‌ها حرف‌هایی است که خجالت می‌کشند آن ها را به زبان بیاورند و نقد نمی کنند.

برای پیشرفت نیاز به نقد داریم

وی با بیان اینکه امروز مدیران اجرایی کشور باید نقدپذیر باشند، گفت: جوانان، دانشجویان و جریان‌ها  باید نقد کنند، باید مطالبه کنند چون ما برای پیشرفت نیاز به نقد داریم، اما لجن پراکنی، تهمت و ادبیات خصمانه ممنوع است، مرجع تقلید ما این‌ها را حرام اعلام کرده است و می گوید ادبیات شما باید ادبیات ناصحانه و دلسوزانه باشد، ادبیات دشمن نباشد.

خطیب نماز جمعه قزوین اظهار کرد: همه ما توهین و بی احترامی که در سوئد به قرآن کریم، این ثقل اکبر، شد را محکوم می کنیم، دشمن دارد تلاش های آخر خود را می کند، اگر کسی به مقدسات توهین کرد نشان می دهد دیگر چیزی در چنته ندارد تا رو کند، دشمن  به خاتم انبیاء توهین کرد، به اهل بیت(ع) جسارت کردند، به نایب امام زمان(عج) یعنی مقام معظم رهبری جسارت کرد و به قرآن هم جسارت کرد.

خضری عنوان کرد: این توهین ها و جسارت ها حاکی از آن است که  دشمن از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع)، مقام معظم رهبری و قرآن ضربه خورده است، لذا ما وظیفه داریم از این مولفه های قدرت حمایت کنیم، باید از قرآن حمایت کنیم، سکوت هیچ کس جایز نیست، امروز جهان اسلام باید در برابر این توهین ها به خروش در بیاید.

وی خاطرنشان کرد: ادواردو آنیلی، فرزند ثروتمندترین فرزند ایتالیا، مالک شرکت فیات و مازراتی و صاحب تیم یوونتوس است، او تنها وارث این ثروت عظیم است، قرآن می خواند و مقلد حضرت روح الله است، پدرش به او گفت من تو را از ارث محروم می کنم، گفت اشکالی ندارد، او در همین مسیر شهید شد،  در یک کلام امروز غرب و اروپا از قرآنی که ادواردو آنیلی را تربیت می کند نگران هستند.

انتهای پیام/1003/د

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/223488

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.