تاریخ : 26 شهریور 3 22:47

اخبار ویژه

3
در آبیک افتتاح شد؛

نخستین دادگاه صلح استان قزوین در شهرستان آبیک راه اندازی شد

  • کد خبر : 225796
  • 11 شهریور 3 13:00
نخستین دادگاه صلح استان قزوین در شهرستان آبیک راه اندازی شد
نخستین دادگاه صلح استان قزوین در شهرستان آبیک با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین، رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی راه‌اندازی شد.

به گزارش شاخص خبر، به نقل از روابط‌عمومی دادگستری کل استان قزوین؛ حجت‌الاسلام محمد حیدری در مراسم راه‌اندازی نخستین دادگاه صلح استان قزوین در آبیک، اظهار کرد: قانون جدید شوراهای حل اختلاف در ۲۲ شهریورماه سال گذشته به تصویب مجلس رسید و پس از ارجاع به شورای نگهبان و رفع ایرادات، در آذرماه همان سال تصویب شد و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: در این قانون یک سال به قوه قضائیه فرصت داده شده تا نهاد جدیدی به نام دادگاه‌های صلح را در سراسر کشور تأسیس و راه‌اندازی کند که تا حدودی زیرساخت‌های فیزیکی، ابلاغ‌های صادره برای همکاران قضائی و تهیه تجهیزات دادگاه‌ها در استان قزوین فراهم شده و آبیک به عنوان نخستین شهرستان استان در این زمینه پیشگام شده است.

 

رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۵۴ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف استان قزوین و در سال ۱۴۰۲، ۵۲ درصد از پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده که از نرخ کشوری ۱۰ درصد بالاتر بوده است.

 

حیدری اضافه کرد: ماهیت دادگاه صلح با دادگاه‌های دیگر تفاوتی ندارد و این دادگاه در معیت شورای حل اختلاف فعالیت می‌کند. در شهرستان آبیک ۶ شعبه شورای حل اختلاف وجود دارد و پرونده‌ها به دو شعبه دادگاه صلح پیش‌بینی شده ارجاع داده می‌شود. در واقع تمام کارهای شوراها در راستای مصالحه زیر نظر دادگاه‌های صلح صورت می‌گیرد.

 

وی اذعان کرد: در دادگاه صلح، ارباب رجوع مستقیم با قاضی ارتباط پیدا می‌کند و قاضی حرف‌های آن را استماع خواهد کرد و حدود ۳۲ عنوان صلاحیت به دادگاه های صلح داده شده است.

 

رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: در دادگاه‌های صلح دعاوی مالی تا ۱۰۰ میلیون تومان، تامین دلیل، تامین خواسته، تامین ترکه، تامین مهر و موم ترکه، دعاوی تخلیه اماکن استیجاری، پرونده‌های تصادفات، دعاوی ناشی از حوادث کار، جرایم کیفری هفت و هشت و سایر عناوین پیش‌بینی شده در قانون رسیدگی می‌شود.

 انتهای پیام /۱۹۰۰

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/225796

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.