تاریخ : 09 فروردین 3 14:53
3
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خبرداد:

کاهش ۳۵ درصدی بارندگی در استان قزوین

  • کد خبر : 223914
  • 04 فروردین 2 11:25
کاهش ۳۵ درصدی بارندگی در استان قزوین
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: علی‌رغم اینکه در زمستان سال ۱۴۰۱ چند سامانه بارشی باران و برف داشتیم اما همچنان نسبت به سال گذشته و در بلند مدت با ۳۵ درصد کاهش بارندگی در استان همراه هستیم.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره وضعیت ذخایر آب استان اظهار کرد: متأسفانه از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۱ در شرایط خشکسالی قرار داشتیم اما طی چند سامانه‌‌ای که در زمستان داشتیم بخشی از این خشکسالی جبران شد.

وی افزود: براساس میزان سنجش ایستگاه‌های باران‌سنجی تا ۲۸ اسفندماه این ایستگاه‌ها، حدود ۱۲۱ میلی‌‌متر مکعب آب را در سطح کل استان اندازه‌گیری کرده‌اند درصورتی که سال گذشته این میزان حدود ۱۸۷ میلی‌متر بوده و این نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

کاهش 35درصدی بارندگی در استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: ایستگاه‌های باران‌سنجی نشان می‌دهد که نسبت به بلندمدت یعنی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته حدود ۳۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم و علی‌رغم اینکه در زمستان سال ۱۴۰۱ چندسامانه بارشی باران و برف در استان اتفاق افتاد اما همچنان نسبت به سال گذشته و در بلند مدت به طور متوسط حدود ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

ستوده ابراز کرد: با توجه به میزان کاهش بارش‌ها لازم است که شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، صنایع و آب شرب؛ برنامه‌ریزی لازم را برای کاهش مصرف در بخش‌های مختلف داشته باشند تا بتوانیم مدیریت خوبی را در میزان ذخایر داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت سدهای استان عنوان کرد: در حال حاضر دو سد نهب و بالاخانلو در استان در حال ساخت هستند که سد نهب با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون متر مکعب علاوه بر کنترل سیلاب؛ باید برای بهبود حدود ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی میزان ۸۰ میلیون متر مکعب حق‌ابه کشاورزی، بهبود نیاز تغذیه مصنوعی و آبخوان‌ها ۲۵ میلیون مترمکعب و نیاز زیست محیطی ۵/۲ میلی متر مکعب آب تخصیص دهد که خوشبختانه تاکنون ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم با اعتبارات تخصیص یافته در سال جدید به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اذعان کرد: مخزن سد بالاخانلو نیز حدود ۳۸ و نیم میلیون متر مکعب است که حدود ۵ میلیون متر مکعب آن، آب شرب حدود ۵ شهر و حدود ۳۰ روستا را در بخش جنوب استان تامین کند و بخشی از آن صرف کمک به تغذیه مصنوعی و تقویت آبخوان‌ها، بخشی نیاز زیست محیطی و ۲/۲ آن مربوط به حق آبه‌های کشاورزی است که باید ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی را بهبود دهد.

وی ادامه داد: سد بالاخانلو ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم طی سال جدید آبگیری اولیه این سد انجام شود؛ ساخت این دو سد در دست اجرا است که بعد از تکمیل علاوه بر کنترل سیلاب، در جمع‌آوری آب نقش موثری خواهند داشت.

ستوده عنوان کرد: بخشی از آب کشاورزی از سهمیه آب سد طالقان و بخشی از چاه‌ها تامین می‌شود که متأسفانه با خشکسالی که طی دو سال گذشته در کشور حاکم بود؛ اکثر سدها ورودی آب مناسبی نداشتند و سد طالقان نیز از این قاعده مستثنی نبود.

بارش‌های بهاره نمی‌تواند جبران‌کننده کم‌آبی استان باشد 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: بخشی از ذخایر سد طالقان جهت تامین آب شرب استان‌های تهران و البرز استفاده می‌شود و بخشی از آن هم آب کشاورزی قزوین را تامین می‌کند که با توجه به کاهش حجم ورودی این سد، به همان نسبت تخصیص‌ها کاهش داشت.

وی اذعان کرد: طی سال زراعی جاری حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب از سد طالقان برای مصرف کشاورزی در اختیار استان قزوین قرار گرفت که بخشی از آن صرف کشت پاییزه و بخش دیگر بر اساس حجم آبی که وارد این سد شده برای کشت بهاره و تابستانه تخصیص می‌یابد.

ستوده عنوان کرد: بعد از تخصیص میزان حق‌ابه از سد طالقان، قطعا جلساتی با جهاد کشاورزی برگزار خواهیم کرد که مباحث حوزه کشت، نوع محصول و میزان کشت برنامه‌ریزی و برای کشت بهاره و تابستانه تعیین و به کشاورزان ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در پایان گفت: بارش‌های بهار نمی‌تواند جبران کننده کم‌آبی استان باشد اما بر اساس پیش‌بینی هواشناسی طی سه ماهه اول بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود که در اینصورت هم قطعا نسبت به سال گذشته و دراز مدت با حدود ۳۵ درصد کاهش همراه خواهیم بود.

انتهای پیام/۱۰۰۳

 

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/223914

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.