تاریخ : 04 اردیبهشت 3 23:32
3
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان:

والدین سنجش بینایی کودکان خود را جدی بگیرند

  • کد خبر : 224370
  • 17 خرداد 2 12:20
والدین سنجش بینایی کودکان خود را جدی بگیرند
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در ۶۸ پایگاه در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، زهرا غلامرضایی معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان قزوین؛ در این باره اظهار کرد: هم اکنون طرح تنبلی چشم کودکان ۳ تااجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان ۶ سال در ۵۳ مراکز مثبت زندگی و ۱۵ پایگاه غیردائمی و سیار در حال اجراست. 

وی افزود: تنبلی چشم از بیماری‌های چشمی است که براساس آمار اعلام شده حدود یک تا دو درصد کودکان به آن مبتلا می‌شوند. 

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی قزوین اظهار کرد: سه تا ۶ سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است و در صورتی که این بیماری در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان‌پذیر بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود. 

غلامرضایی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع مسوولان و متخصصان امر بر ضرورت توجه بیشتر والدین به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم و انجام معاینات به منظور تشخیص به موقع بیماری در سنین طلایی تاکید دارند.

این مسئول ابراز کرد: هر ساله طرح غربالگری تنبلی چشم از آبان ماه آغاز و تا پایان بهمن انجام می‌شد که با توجه به ضرورت اجرای این طرح و به منظور پیشگیری از ازدحام جمعیت در مراکز، مدت بازه زمانی اجرای این طرح در سال جاری افزایش یافته است. 

وی خاطرنشان کرد: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم از نیمه اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان اسفند ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. 

غلامرضایی با بیان اینکه این طرح در سه سطح اجرا می‌شود، اضافه کرد: در سطح یک مربی که از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی در پایگاه‌های غربالگری و یا به‌صورت سیار در مناطق روستایی مورد معاینه بینائی قرار می‌گیرند در صورت عدم همکاری کودک یا مشکوک بودن به سطح دوم اپتومتریست ارجاع می‌شود و بعد از مشخص شدن وضعیت کودک پس از معاینه در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی‌تر به سطح سوم پزشک معرفی می‌شوند. 

وی یاد آور شد: کودکان مشکوک به تنبلی چشم برای معاینات دقیق‌تر به بینایی سنج و چشم پزشک ارجاع می‌شوند و در صورتی که بینایی کودکان مشکوک تشخیص داده شد، برای بررسی‌ها و ارزیابی‌های بیشتر به سطح ۲ ارجاع می‌شوند و در صورتی که ابتلای کودک به تنبلی چشم محرز شود در سطح بالاتر این کودکان به چشم پزشکان همکار طرح، ارجاع خواهند شد. 

این مسئول ادامه داد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینائی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند. 

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی با بیان اینکه این طرح برای متولدین از نیمه دوم سال ۹۶ لغایت سال ۹۷-۹۸-۹۹ اجرا می‌شود، افزود: برای ارزیابی و معاینه چشم کودکان ابزار اصلی غربالگری بینایی در کلیه موارد چارت E بوده و دستگاه صرفاً جهت کودکان سه ساله و یا در مواقعی که کودکان همکاری نمی‌کنند استفاده می‌شود. 

غلامرضایی در پایان گفت: همچنین کودکانی که به تنبلی چشم مبتلا بوده و از توان مالی پایین‌تری برخوردار باشند، در حوزه درمانی اعم از خرید عینک و حتی در صورت لزوم جراحی مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/224370

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.