تاریخ : 09 فروردین 3 15:14
3
در پی شیوع موج جدید کرونا در قزوین؛

این خوان هفتم است

  • کد خبر : 221231
  • 05 مرداد 1 10:12
این خوان هفتم است
نزدیک یک ماه است که کرونا بار دیگر قصد خودنمایی داشته و هر چه زمان می‌گذرد تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح شهر بیشتر می‌شود، با این حال گویا خبری از زدن ماسک و عزم جدی برای رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار سلامت شاخص، بیماری کرونا در ماه‌های اخیر در سطح کشور و همچنین شهرستان قزوین تا حدی فروکش کرده بود، طوری که همگان کرونا را تمام شده حساب می‌کردند، اما انگار این مهمان منحوس حالا حالاها قصد رفتن ندارد.
اکنون نزدیک یک ماه است که کرونا بار دیگر قصد خودنمایی داشته و هر چه زمان می‌گذرد تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح شهر بیشتر می‌شود.
با این حال گویا خبری از زدن ماسک و عزم جدی برای رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌ها نیست، هرچند متخصصان بهداشتی بارها نسبت به رعایت موارد بهداشتی توصیه می‌کردند.

گرمی هوا، ساده انگاری و خستگی ناشی از موج‌های پی در پیِ این بیماری مردم را از لاک دفاعی خود خارج کرده، طوری که کمتر کسی خود را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند چندماه قبل می‌داند، اما گاهی این سهل انگاری‌های کار دست آدمی می‌دهد.

طبق گفته مسئولان بهداشت و درمان در شهرستان قزوین میزان مراجعات بیماران سرپایی نسبت به چند هفته قبل بسیار افزایش یافته و وارد پیک هفتم کرونا شده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سلامت شاخص ، با اشاره به آمار کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار کرد: طی این مدت یک مورد فوتی ناشی از ابتلا به این ویروس گزارش شده است.

وی افزود: در دو هفته اخیر بار مراجعات سرپایی چندین برابر شده، در حال حاضر 141 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری بوده که حال ۸ نفر از آن‌ها وخیم اعلام شده است.

نجف پور یادآور شد: سویه غالب و در گردش جامعه «BA.5» است با سرایت پذیری ۱۵ تا ۱۸، یعنی هر یک نفر فرد مبتلا می‌تواند تا ۱۵ الی ۱۸ نفر دیگر را مبتلا کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در اغلب بیماران علائم خفیف و متوسط است اما برای بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مسن می‌تواند خطرناک باشد و احتمال درگیری ریه و بستری شدن بالاتر است.

وی با اشاره به ضرورت تزریق دز چهارم واکسن اعلام کرد: واکسیناسیون در استان روند افزایشی پیدا کرده است، تاکنون ۸۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان قزوین اقدام به تزریق دزهای اول و دوم واکسن کرونا کرده‌اند.

نجف پور ادامه داد: انتظار ما از شهروندان این است که نسبت به دریافت دزهای یادآور هم اقدام کنند چراکه در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بهترین استراتژی برای مقابله با این سویه واکسیناسیون و تزریق دز یادآور است.

مدیر گروه پیشگیری با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: به جز استرازنکا اکثر واکسن‌ها در سبد واکسیناسیون استان موجود است و شهروندان با مراجعه به پورتال دانشگاه علوم پزشکی از نوع واکسن و مراکز واکسیناسیون مطلع شوند.

وی تاکید کرد: همه کسانی که از تزریق آخرین واکسنشان شش ماه می گذرد، اقدام به دریافت دز یادآور کنند و علاوه بر این، در فضای بسته استفاده از ماسک کرده و رعایت فاصله اجتماعی فراموش نشود.

نجف پور تصریح کرد: توصیه می کنیم باتوجه به روزهای پیش رو که هم حجاج عزیز به کشور باز می گردند و هم با شروع ماه محرم؛ مراسمات عزاداری و اجتماعات برپا می‌شود تا حد امکان سعی کنند تمام موارد بهداشتی رعایت شود.

مدیر گروه پیشگیری با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان گفت: حجاج حداقل ۵ تا ۷ روز خود را قرنطینه کرده و دیدو بازدید خود را کوتاه و محدود کنند، همچنین هیات مذهبی مراسمات خود را حدالامکان در فضای باز و در زمان کوتاه با رعایت فاصله اجتماعی برگزار کنند که خدای نکرده بر بار این بیماری افزوده نشود.

به گزارش خبرنگار سلامت شاخص، متخصصان حوزه بهداشت و درمان این روزها تأکید به تزریق دز یادآور واکسن کرونا و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی دارند، مردم موج‌های سخت‌تر از این را با همدلی و همیاری خود گذرانده‌اند، امروز هم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها و توجه به توصیه کارشناسان بار دیگر این ویروس هزار چهره را مجبور به عقب نشینی کنند به امید آن روزی که کرونا سایه منحوسش را از جامعه بشری محو کند.
انتهای پیام/۲۰۰۱

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/221231

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.