تاریخ : 09 فروردین 3 20:19
3
چند راهکار ساده برای افزایش کارآیی فن‌های کامپیوتر

چند راهکار ساده برای افزایش کارآیی فن‌های کامپیوتر

  • کد خبر : 221335
  • 11 مرداد 1 20:12
چند راهکار ساده برای افزایش کارآیی فن‌های کامپیوتر
خنک کننده‌های کیس کامپیوتر یکی از اجزای مهم آن هستند که تاثیر بسزایی در افزایش کارآیی و عملکرد کل سیستم دارند.

به گزارش شاخص به نقل از pcworld،فن‌های رایانه شخصی نقش مهمی در کارآمدی اجزای ارزشمند سیستم شما دارند. این راهنما توضیح می‌دهد که چگونه فن‌های رایانه شخصی خود را برای بهترین عملکرد تنظیم کنید.

چند مفهوم مهم وجود دارد که هنگام تنظیم فن‌های مختلف رایانه شخصی خود باید از آن‌ها آگاه باشید؛

جهت جریان هوا

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. نحوه عملکرد فن‌ها خود تعیین می‌کند که آیا به درستی هوای خنک را می‌مکد و هوای گرم را از سیستم شما خارج می‌کند یا خیر. برخی از فن‌ها دارای فلشی هستند که جهت جریان صحیح را نشان می‌دهد، در غیر اینصورت یک قانون کلی خوب وجود دارد و آن این است که هوا تقریبا همیشه از جلو، جایی که برچسب مارک معمولا وجود دارد، جریان می‌یابد. هوا از پشت خارج می‌شود، جایی که ممکن است اطلاعات فنی در مورد فن نوشته شود. راهنمای ما برای گفتن اینکه فن رایانه شخصی شما به چه سمتی می‌وزد می‌تواند در صورت نیاز به شما کمک کند.

فن‌های کامپیوتر

نوع فن نیز اهمیت دارد، فن‌هایی با فشار استاتیکی بالاتر برای حرکت هوا از طریق رادیاتور‌های متراکم خنک کننده آب ایده آل هستند. فن‌هایی با جریان هوای بالا به عنوان ورودی یا اگزوز روی کیس شما نیز می‌توانند عالی باشند، زیرا می‌توانند مقدار زیادی هوا را جابجا کنند.

هنگامی که فن‌ها هوای بیشتری را نسبت به بیرون راندن از کیس کامپیوتر وارد می‌کنند، فشار مثبتی ایجاد می‌شود. برای عملکرد خنک‌کننده بهینه در یک سیستم استاندارد، لازم است این جریان هوای مثبت بیشتر ادامه داشته باشد. (این تنظیم معمولا منجر به ورود گرد و غبار بیشتری به رایانه شخصی شما می‌شود که می‌توانید با فیلتر‌های گرد و غبار یا تمیز کردن مکرر آن را کاهش دهید.)

چگونه به جریان هوای مثبت می‌رسید؟

محل‌های ورودی و اگزوز ممکن است مهم‌ترین مفهوم برای قرارگیری مناسب فن باشد تا هوای خنک تازه وارد، هوای گرم خارج شود، برای این منظور لازم است هم فن ورودی و هم هواکش اگزوز داشته باشید.

در یک رایانه رومیزی استاندارد، حداقل یک فن ورودی و یک فن اگزوز لازم است. برخی از کیس‌های ارزان‌تر فقط شامل یک فن ورودی در جلوی رایانه یا یک فن اگزوز در عقب هستند.

فن‌هایی که در جلوی رادیاتور کولر مایع قرار می‌گیرند، جریان هوا را از جلو به عقب هدایت می‌کنند، اگر فن‌ها را برگردانید و آن‌ها را پشت رادیاتور قرار دهید، هوا از این طریق خارج می‌شود. 

فن‌های کامپیوتر

کدام تنظیم بهینه است؟

اکثر تست‌ها تفاوت ناچیزی را در فشار در مقابل کشش نشان می‌دهند، به طور کلی در اکثر تنظیمات، موارد بهترین عملکرد را دارد؛
خنک کننده مایع AIO: اگر CPU خود را با AIO خنک می‌کنید، تنظیمات بهینه شامل قرار دادن رادیاتور در جلو یا بالای کیس است. هر دو به خوبی کار می‌کنند. برای اولویت بندی خنک کننده GPU، CPU AIO را به عنوان اگزوز در بالای کیس قرار دهید. این باعث می‌شود CPU کمی گرم‌تر شود، اما GPU شما خنک‌تر خواهد ماند.

خنک کننده هوای برج

با یک خنک کننده هوای برجی سنتی، به طور مطلوب فن روی هیت سینک کولر قرار گرفته و هوا را به سمت اگزوز عقب کیس فشار دهد. در مثال بالا، GPU open shroud همچنین هوای گرم را به سمت بالا تخلیه می‌کند، این امر دمای CPU شما را در هنگام استفاده از خنک کننده هوا کمی افزایش می‌دهد. می‌توانید با جریان هوای بهینه فن، سطوح گرما را کاهش دهید.

فن‌های کامپیوتر

پردازنده‌های گرافیکی open shroud استاندارد مقدار زیادی هوای گرم را وارد کیس شما می‌کنند، حتی اگر یک کارت گرافیک قدرتمند داشته باشید، اگر کیس شما اجازه می‌دهد، فن‌هایی را نصب کنید که هوا را به سمت GPU به سمت بالا فشار می‌دهند. با این کار هوای خنک مستقیما به فن‌های ورودی در خود GPU می‌رسد.


بیشتر بخوانید 

 


منحنی‌های فن و انتخاب کیس

دو مورد مهم نهایی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. نخست: انتخاب کیس می‌تواند به جریان هوای بهینه فن کمک زیادی کند. از قاب جلویی مشبک استفاده کنید. این‌ها جریان هوای بسیار بهتری نسبت به کیس‌هایی با پانل‌های جلویی بسته یا شیشه‌ای دارند. اگر از سخت افزار قدرتمند استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که یک کیس به اندازه کافی بزرگ داشته باشید تا فن‌های لازم را در خود جای دهد. اگر می‌خواهید به یک کیس کوچکتر بچسبید، برای کارایی بیشتر از خنک کننده مایع استفاده کنید.

دوم، از کنترل‌کننده‌های فن استفاده کنید. اکثر مادربرد‌های میان رده تا رده بالا شامل نرم افزار فن در بایوس خود یا به عنوان یک برنامه ویندوزی هستند. شما می‌توانید دمای CPU و کیس خود را بر اساس حرارت واقعی تنظیم کنید که می‌تواند عملکرد بی‌صدا را به شما ارائه دهد، به همین ترتیب، فن‌ها می‌توانند در مواقع لزوم بالا بیایند تا مطمئن شوند که همه چیز خنک می‌ماند.

فن‌های کامپیوتر

اگر می‌خواهید کنترل پیشرفته‌تری بر منحنی‌های فن خود داشته باشید، کنترل‌کننده‌های سخت‌افزاری از Aquacomputer، Corsair و EKWB نیز وجود دارند که به شما امکان می‌دهند منحنی‌های فن را حتی بیشتر تنظیم کنید، همچنین می‌توانید سرعت فن را بر اساس پردازنده گرافیکی قرار دهید یا از حسگر‌های حرارتی با این واحد‌های پیشرفته‌تر استفاده کنید، اکنون همه چیز‌هایی را که برای قرارگیری بهینه فن‌های خود برای بهترین عملکرد خنک کننده لازم است، می‌دانید. راهنمای ما برای بررسی دمای CPU و دمای GPU کارت گرافیک می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که همه چیز به خوبی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/1100

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/221335

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.