تاریخ : 10 فروردین 3 17:19
3
شاخص گزارش می‌دهد:

اهالی روستای دربند الموت، دربند آب شرب سالم

  • کد خبر : 221339
  • 12 مرداد 1 12:14
اهالی روستای دربند الموت، دربند آب شرب سالم
مردم روستای زیبا دربند با وجود فراوانی آب به دلیل وجود چشمه‌های طبیعی آب و رودخانه پرآب نینه رود؛ چندین سال است که از آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، روستای دربند از توابع استان قزوین در بخش الموت غربی و در چند کیلومتری شهر رازمیان قرار دارد، روستایی سرسبزی که در زیر کوه‌های زردچال و در بستر رودخانه نینه رود جای گرفته و دارای چشم اندازی زیبا و آثار تاریخی چون قلعه ماک شاه و مکان زیارتی چون امامزاده هاشم است.
شغل بیشتر اهالی این روستا کشاورزی و دامداری و عمده محصولاتشان زغال اخته، فندق، گردو و گیلاس است.
اما مردم این روستای زیبا با وجود فراوانی آب به دلیل وجود چشمه‌های طبیعی آب و رودخانه پرآب نینه رود؛ چندین سال است که از آب آشامیدنی سالم محروم هستند.
آبی که بنا به گفته ساکنان این روستا بارها توسط مراکز بهداشت آزمایش شده و به دلیل آلودگی غیرقابل استفاده شناخته شده که همین آلودگی باعث آسیب رساندن به سلامت اهالی این روستا شده است.
رشوند یکی از اهالی روستای دربند به خبرنگار اجتماعی شاخص گفت: آب شرب این روستا از چشمه ای در مجاورت رودخانه نینه تامین می شود که عمدتا آلوده است.
وی ادامه داد: کمبود آب نداریم اما آب سالم برای آشامیدن وجود ندارد، در فصول مختلف سال به دلیل بارندگی، طوفان و سیلاب، آب شربی گل آلوده داریم که سبب آسیب رساندن به سلامت اهالی این روستا شده است.
رشوند خاطر نشان کرد: هرسال بهداشت به محل ما آمده و آب شرب ما را آزمایش کرده و نظر به آلوده بودن آن داده است که این دردی از ما دوا نمی کند، چرا که ما خود از آلودگی آب باخبر هستیم.
وی افزود: اکثر جوان های این روستا از مشکلات دهان و دندان، معده و دستگاه گوارش رنج می برند که همه تاثیر دراز مدت استفاده از این آب آلوده دارد.
رشوند با بیان اینکه روستای ما زیبایی چشم اندازی دارد، تصریح کرد: علاوه بر مشکل آب خرابی جاده هم از معضلات این روستا است، که تنها راه رسیدن به روستای ما از سمت رازمیان است که تقریبا ۵تا ۶ کیلومتر از رازمیان خاکی با دست اندازهای سختی دارد.

محمدرضا مراغی دهیار جوان روستای دربند در مورد مشکلات این روستای زیبا به خبرنگار شاخص گفت: آب آشامیدنی این روستا از مخزنی تامین می شود که توسط چشمه آب پر می شود، اما این مخزن شاید نزدیک به 40 سال است بازسازی و پاکسازی نشده و انواع آلودگی ها اعم از سنگ و چوب، گل ولای و لجن در آن دیده می شود.
وی با بیان اینکه این منطقه تحت پوشش آبفا قرار ندارد، گفت: چندین بار به شرکت آب و فاضلاب روستایی قزوین مراجعه کرده و موضوع آلودگی آب را به آنان اطلاع داده ایم، با وجود اینکه روستای وگل در دو کیلومتری روستای دربند تحت پوشش این شرکت قرار دارد و آبی که برای این روستا درنظر گرفته شده در سه متری مخزن آب روستای ما قرار دارد ولی اجازه استفاده آن را نداریم.
دهیار روستای دربند تصریح کرد: چندین بار از شرکت آب و فاضلاب برای بررسی موضوع به این محل آمده و گفتند که باید زمینی را آماده و جاده را هموار کنید تا برای آب آشامیدنی شما اقدامات لازم صورت بگیرد.
مراغی عنوان کرد: هربار که از طرف مرکز بهداشت به اینجا می‌آیند نامه ای مبنی به آلوده بودن آب ارسال می کنند که ما مراتب آن ر ا بارها به مسئولین اعلام کرده ایم که تاکنون جواب نگرفته ایم.
وی با بیان اینکه تعداد خانوار این روستا در فصول گرم تابستان به 150 خانوار می‌رسد، گفت: طبق آماری که سال 95 از روستاها گرفته شده، ساکنان روستای دربند 70 خانوار ثبت شده که این خانوارها تقریبا اهالی ثابت روستا هستند در حالی که در فصل بهار و تابستان بسیاری از اهالی این روستا از شهرها به روستا کوچ می کنند.
مراغی در پایان گفت: از دیگر مشکلات این روستا نبود راه روستایی مناسب و کلاس درس برای دوره متوسطه اول و دوم است که دانش آموزان روستای دربند را مجبور می کند در فصول سرد و با وجود جاده ناهمواری که داریم برای تحصیل به شهر رازمیان عبور و مرور کنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، روستای دربند که به گویش محلی به معنی در بسته و جایی میان کوه ها است، با وجود سرسبزی و آب فراوان و نعمت های پرشمار خداوندی اما به دلیل نبود ساماندهی مناسب از نعمت آب شرب سالم بی بهره است، گویی اهالی روستای دربند، دربند آب شرب آشامیدنی مانده اند.
انتهای پیام/2001

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/221339

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.