تاریخ : 09 فروردین 3 13:44
3
خرید و فروش نفت خام:

بزودی، خرید و فروش نفت خام توسط مردم

  • کد خبر : 223609
  • 19 بهمن 1 12:31
بزودی، خرید و فروش نفت خام توسط مردم
عرضه روزانه 100 هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی بواسطه انتشار گواهی سپرده کالایی، شیوه‌ای جذاب و منحصر به‌فرد برای معاملات نفت در بورس ...

به گزارش شاخص: عرضه روزانه 100 هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی بواسطه انتشار گواهی سپرده کالایی، شیوه‌ای جذاب و منحصر به‌فرد برای معاملات نفت در بورس است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته است که تشریفات قانونی انتشار گواهی سپرده کالایی نفت انجام، مصوبه شورای اقتصاد اخذ و تمامی هماهنگی‌ها با بورس، بانک مرکزی و سایر مراجع ذیربط انجام شده و افزوده که انتشار این نوع اوراق در بخش صادرات نفت، کار جدید و یک ابزار مالی بسیار ارزشمند است.

محسن خجسته مهر، توضیح داده که مردم هم می‌توانند نفت بخرند، زیرا دارنده هر یک از این ورقه‌های سپرده، مالک نفت خواهند بود و این آمادگی وجود دارد که نفت خریداران این ورقه‌ها در انبار‌های مربوطه نگهداری شده و زمانی که به یک محموله برسد، این محموله تحویل خواهد شد.

از گواهی سپرده کالایی به‌عنوان بستر مهم ابزارهای مالی یاد می‌شود؛ روشی درست که مورد توجه شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته و از آن می‌توان به‌منزله انقلابی درتأمین مالی و فروش صنعت نفت یاد کرد.

گواهی سپرده چیزی شبیه قبض انبار است که با در اختیار داشتن آن، مالک می‌تواند هر زمان که اراده کرد، کالای خود را با استاندارد مشخص تا زمان مقرر، تحویل بگیرد.
این ابزار به‌معنای آن است که کالای استاندارد به‌صورت فیزیکی وجود دارد.

دارنده آن نیز، مالک کالا خواهد بود و از امکان مبادله برخوردار است.

گفته می‌شود که اجرایی شدن این روش درگام نخست به‌تسهیل فروش داخلی و صادراتی نفت‌ خام و تأمین مالی کمک جدی خواهد کرد.

ساده‌تر اینکه این روش می‌تواند به‌مرور زمان، چهره فروش و تأمین مالی صنعت نفت را دگرگون ساخته تا جایی که همین تصمیم را می‌توان انقلابی در حوزه تأمین مالی صنعت نفت به‌شمار آورد.

این شیوه فروش و تأمین مالی، می‌تواند همزمان به‌صورت ارزی یا ریالی باشد.

همچنین محدودیتی در حوزه فروش ندارد، زیرا تمامی خریداران هیچ‌گاه در زمان مشخص برای تحویل محموله‌های خود اقدام نمی‌کنند.

بنابراین گواهی سپرده به‌زودی به چیزی شبیه انبار نفت (مالی) ایران بدل خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران»، انتشار گواهی سپرده کالایی برای فروش نفت خام را شیوه‌ای بسیار اثربخش و مهم خوانده و گفته است که در دفعات قبلی، بحث عرضه فیزیکی نفت خام بود، اما عرضه نفت خام با شیوه کنونی برای اولین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد.

علی نقوی، توضیح داد که در روش گواهی سپرده، انبارهای نفت خام در بورس پذیرش شده وطبق مقررات بورس گواهی هم صادر شده و در این فرایند، گواهی‌ها در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند.

به گفته وی با این روش، این امکان به‌وجود می‌آید که اشخاص خارج از شرکت ملی نفت هم در چهارچوب بورس به معامله شفاف نفت خام بپردازند.

نقوی اذعان داشت که ذینفعان این گواهی‌ها بیشتر سهامداران حرفه‌ای بوده که به صنعت نفت و بازار سهام آشناتر هستند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران یادآورشد که عرضه نفت خام در بورس انرژی بواسطه انتشار گواهی سپرده کالایی شیوه‌ای بسیار اثربخش خواهد بود که ماحصل یک‌ سال همکاری کارشناسی بین شرکت ملی نفت ایران و بورس انرژی بوده و افزود بزودی حداقل خرید مشخص خواهد شد که در این بین، شرایط عرضه به اشخاص حقوقی و حقیقی با رعایت ترتیبات آنها اعلام می‌شود.

براساس ماده ۴ برنامه ششم توسعه، دولت موظف به توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی ۸ درصدی است.

واقعیت این است که پروژه‌های صنعت نفت به‌شدت نیازمند تزریق نقدینگی بوده که وقتی تلاش برای جذب سرمایه‌گذار خارجی چندان مؤثر واقع نمی‌شود می‌توان سرمایه‌های داخلی را جذب کرد.

بویژه آنکه مردم پول‌های سرگردان فراوانی دارند، پول‌هایی که در بورس‌، در سکه و حتی در ارز، شناور است. بنابراین می‌توان با این اقدام مهم، هم منافع مردم را تأمین کرد و هم به توسعه زیرساخت‌های صنعت نفت کمک کرد.

از قرار معلوم، صنعت نفت و گاز برای توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های صنایع نفت و گاز است.

بر همین اساس، عظیم ثابت، رئیس هیأت مدیره سبدگردان البرز در گفت‌و‌گو با «ایران» عرضه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی بواسطه انتشار گواهی سپرده کالایی را روشی مناسب برای تأمین منابع مالی در صنعت نفت دانست وگفت که درصورت اجرایی شدن باعث خواهد شد تا شرکت‌های بزرگ‌تر هم وارد معاملات آن شوند و این امر بر روند بازار سرمایه و معاملات صنعت نفت تأثیرات خوبی خواهد داشت.

شکی نیست که با اجرای چنین طرحی می‌توان گام‌های مهمی در تأمین مالی پروژه‌های نفتی برداشت.

بی شک عرضه نفت خام در بورس انرژی بواسطه انتشار گواهی سپرده کالایی، یکی از روش‌های مهم و جذابی است که اثرات مثبت آن بعد از اجرا بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/1900

منبع: ایران جیب

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/223609

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.