تاریخ : 07 اردیبهشت 3 18:56
3
پیگیری شاخص از یک مطالبه مردمی؛

"انصاری شرقی" در سایه بی تدبیری مدیران شهری قزوین بلاتکلیف است/ خزان این محله کی بهار می شود؟!

  • کد خبر : 212246
  • 25 اسفند 99 08:36
"انصاری شرقی" در سایه بی تدبیری مدیران شهری قزوین بلاتکلیف است/ خزان این محله کی بهار می شود؟!
تعیین تکلیف پروژه "انصاری شرقی" یکی از مطالبات جدی مردم قزوین و ساکنین این منطقه است در حالی که هر بار فقط وعده انجام پروژه را از مسئولین و مدیریت شهری قزوین می‌شنوند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، خيابان شهيد انصاری قزوين در جنوب اين شهر واقع شده و در سه مرحله به مورد اجرا درآمده كه دو مرحله آن در سال‌های گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته و مرحله سوم آن همچنان در بلاتكليفی به سر می‌برد.

اين خيابان در يكی از محله‌های قديمی و دارای بافت تاريخی شهر قزوين واقع شده است اما مخروبه‌های به جا مانده در این منطقه که سال‌هاست رها شده و روز به روز هم تشدید می‌شود، چهره‌ای نازیبا به این محله قدیمی شهر داده است که چشم و دل هر بیننده به ویژه ساکنین این منطقه را آزرده خاطر می‌کند.

تعیین تکلیف این طرح، امروز یکی از مطالبات جدی مردم و ساکنین منطقه است در حالی که هر بار فقط وعده سروسامان دادن به انصاری شرقی را از مسئولین و مدیریت شهری قزوین می‌شنوند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

این روزها در آستانه فرا رسیدن سال نو، مطالبه‌گری یکی از مداحان به‌نام و برجسته شهر قزوین درباره پروژه انصاری شرقی در فضای مجازی خبرساز شد.

 مطالبه‌گری مداح قزوینی از مسئولین 

محمد نبوی در بخشی از مطالبه‌گری خود در فضای مجازی اینگونه نوشت:

"تصاویر نامیمونی که ملاحظه میفرمایید نه آثار به جامانده از جنگ است و نه یادگار زلزله. بلکه صحنه هایی است که حدود یک دهه از خلق آنها توسط مسئولین امر به اسم طرح شهید انصاری شرقی میگذرد.

قصّه از این قرار است که طرحی پس از ۳۰ سال بلاتکلیفی با اندکی جابجایی به جریان می افتد و طرح به جریان افتاده هم گرفتار قلم ، قدم ، انشاء و امضای تکاثرجویان و کوثرگریزان میشود و متوقف میگردد.

حدود یک دهه از اجرای این طرح میگذرد.خانه هایی خریده شد و تخریب گردید تا معبر مسلمین باز شود ولی افسوس که حاصل آن طرح فعلاً همین تصاویری است که در بالا مشاهده میفرمایید.

این تصاویر چند سال است که چهره ی محله ی اصیل ملک آباد و بلاغی را در مرکز قزوین و در نزدیکی چهل ستون و عالی قاپو و سبزه میدان عاقبت به خیر شده زشت کرده و چشم اهالی را مینوازد.

حال سوالم از حضرات آقایان استاندار و فرماندار و شهردار و بخشدار و شورا و دیگر دوستان مسئول این است که طرح را اجرا نمیکنید و یا نمیتوانید اجرا کنید،برای این تصاویر هم نمیتوانید کاری کنید؟؟؟؟

تا کی باید مردم هر روز از کنار این مخروبه ها عبور کنند و میهمانانشان را عبور دهند و همچنان چشمشان به این کاردستی تأسف بار آقایان بیفتد؟؟؟"

به گزارش شاخص، درواقع این مداح قزوینی دغدغه‌ای را بیان می‌کند که یک مطالبه به حق مردم است و سال‌هاست در سایه بی‌توجهی مسئولین، بر ابعاد این زخم افزوده شده و صبر و ظرفیت مردم و ساکنین این منطقه اصیل از شهر قزوین را به سر آورده است.

در اين طرح كه در امتداد پروژه خيابان شهيد انصاری غربی قرار داشت، قرار بود يک خيابان جديد به عرض 30 متر با قابليت تردد و عبور و مرور خودروها از 2 طرف در دل محله بلاغی و از مبدا دولتخانه صفوی به شكل مستقيم تا خيابان شاهد اجرا شود.

وجود چند اثر تاريخی پيش روی اين طرح از جمله مسجد مدرسه حيدريه و تغيير چهره بافت تاريخي محله بلاغي موضوعی بود كه ميراث فرهنگي آن را در جريان اين طرح مطرح ساخت و با اجرای آن مخالفت كرد و برای تصميم گيری در خصوص نحوه اجرا پای شورای عالی معماری و شهرسازی به موضوع باز شد.

در نهايت پس از مدت‌ها بحث و كش و قوس و كارشناسی‌های انجام شده توسط مشاوران و متخصصان، شورای عالی معماری و شهرسازی تصميم گرفت تا طرح خيابان شهيد انصاری شرقی به شيوه‌ای كه قرار بود (تعريض كوچه و خيابان كشی به عرض 30 متر) اجرا نشود و در عوض اين طرح با محوريت پياده‌راه در معبری با عرض 6 متر با 2 پياده راه سه و نيم متری اجرا شود.

شهرداری قزوین باید طرح شورای عالی معماری و شهرسازی را اجر کند

علی فرخزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، در این باره می‌گوید: شواری عالی معماری و شهرسازی مصوباتی درباره پروژه انصاری شرقی دارد که به شهرداری ابلاغ شده و باید براساس آن عمل شود اما اختلاف نظرهایی وجود داشته و شهرداری اعتقادی به انجام این طرح ندارد.

وی ادامه می‌دهد: طرح در شورای شهر بارها مورد بررسی قرار گرفته و نقطه نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد اما آنچه که مصوب و ابلاغ شده طرح شورای عالی است که باید اجرا شود.

معاون عمرانی استاندار قزوین اذعان می‌کند: مکاتباتی برای پیگیری این موضوع داشتیم و نظر شورای شهر و شهرداری این است که جلسه‌ای با وزارتخانه داشته باشند و طرح بازنگری شود.

وی یادآور می‌شود: 80 درصد از پلاک‌های این منطقه هم تملک شده و مشکل اعتباری مطرح نیست بلکه بیشتر مشکل در اختلاف نظر روی نحوه اجرای طرح است.

به گزارش شاخص، بی تدبیری در اتمام و تعیین تکلیف این پروژه باعث شده که ساکنین هم در بلاتکلیفی به سر ببرند و نتوانند در این منطقه ساخت و ساز داشته باشند. متاسفانه محله‌ای با این قدمت، اکنون به عنوان نقطه‌ای نازیبا از شهر خودنمایی می‌کند.

دستگاه‌های دخیل در اجرای طرح باید به یک نظر واحدی برسند و تصمیمی که به نفع مردم را اتخاذ کنند و به این بلاتکلیفی چندین ساله خاتمه دهند. چه بسا که ادامه این نوع اختلاف نظرها نتیجه‌ای جز اعتراضات روزافزون مردم و عقب‌ماندگی شهر از توسعه و پیشرفت را نخواهد داشت.

منیره قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار می‌کند: پروژه انصاری شرقی ادامه پروژه انصاری غربی است که قرار بود یک خیابان 32 متری شود اما به علت وجود اماکن تاریخی در این منطقه و خطر تخریب این آثار بر اثر اجرای پروژه نیز میراث فرهنگی جلوی آن را گرفت.

وی می‌افزاید: طرح را به 16متر کاهش دادند و مسیرش را طوری طراحی کردند که صدمه‌ای به آثار تاریخی وارد نشود اما باز هم بخشی از حیاط آمنه خاتون(س) تخریب می‌شد؛ تملکاتی را هم شهرداری بنا بر خیابان 32متری انجام و بخشی را تخریب کرده است.

سخنگوی شورای شهر قزوین ادامه می‌دهد: طرح را شورای عالی معماری و شهرسازی نپذیرفت و در طرحی که دانشگاه شهید بهشتی ارائه داده بود، خیابان شش متری و به صورت گذر فرهنگی و توریستی می‌شد که برای آن یکسری خدمات گردشگری در نظر گرفته بودند و به عنوان یک مسیر سواره‌رو نبود.

همه دستگاه‌های دخیل در اجرای طرح انصاری شرقی در شهر قزوین باید به یک صدای واحد برسند

وی یادآور می‌شود: این طرح در شورای شهر قزوین ارائه کردند که مورد تایید اعضا قرار نگرفت و تاکید بر خیابان 16متری بود و از طرفی هم میراث فرهنگی روی خیابان شش متری تاکید داشت؛ به نوعی نه اعضای شورای شهر، نه میراث فرهنگی و نه شورای عالی معماری و شهرسازی از مواضع خود کوتاه نیامدند که از این رو طرح بلاتکلیف ماند و شهرداری این پروژه را بنا بر طرح شورای عالی معماری و شهرسازی اجرا نکرد.

قوامی می‌گوید: جلسات متعددی را با دو استاندار اخیر استان قزوین در رابطه با ساماندهی و حل مشکل انصاری شرقی داشتیم اما نگاه شهرداری در این پروژه یک نگاه ترافیکی و سواره‌رو است اما اگر نگاه گردشگری داشته باشیم، انصاری شرقی یک محله تاریخی است که نمی‌تواند به عنوان مسیر ترافیکی در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول اذعان می‌کند: در این میان مردم هم دو دسته هستند که عده‌ای موافق طرح 16متری و عده‌ای هم موافق طرح شش متری هستند؛ با این حال باید تکلیف این طرح به زودی مشخص شود چراکه شورای عالی معماری و شهرسازی هیچگاه طرح خود را کنار نخواهد گذشت به طوری که در کشورهای دیگر هم شاهد هستیم که بافت سنتی را حفظ کرده و به عنوان ظرفیت گردشگری استفاده می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: معتقدم تبدیل شدن این منطقه به خیابان 16متری کمکی هم به ترافیک نخواهد کرد چراکه در انتها به یک خیابان ختم می‌شود که مسیر بسته است لذا متاسفانه یک محله باقدمت شهر را تخریب کردیم اما اگر طرحی که دانشگاه شهید بهشتی ارائه کرده بود، اجرا شود موجب رونق این منطقه و نفع ساکنین آن خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر قزوین با بیان اینکه بحث انصاری شرقی حدود 40 سال است که بلاتکلیف است، می‌افزاید: اکنون این بلاتکلیفی و سردرگمی دستگاه‌ها در اجرای طرح باعث اذیت و آزار  مردم شده است که باید به زودی به نتیجه برسد و مدیریت شهری باید هر چه زودتر طرح را تکمیل کند.

وی بیان می‌کند: همه دستگاه‌های دخیل در اجرای طرح انصاری شرقی در شهر قزوین باید به یک صدای واحد برسند تا این مشکل حل شود؛ باید یک پژوهش جدی در حوزه مردم شناسی و قدمت این منطقه صورت گیرد که البته ما مرکز پژوهش‌های شورای شهر را راه‌اندازی کردیم که باید به طور مستقل و برپایه علمی و مطالعاتی نظر دهد.

مرکز  پژوهش‌های شورای شهر به طور مستقل در منطقه انصاری شرقی مطالعاتی داشته باشد

قوامی ادامه می‌دهد: معتقدم اگر مرکز  پژوهش‌های شورای شهر به طور مستقل در منطقه انصاری شرقی مطالعاتی داشته باشد و آن را در استان ارائه کند، می‌توان به یک نتیجه و تصمیم واحدی رسید و در این صورت نظر نهایی را به شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام کرد که در آن زمان باتوجه به وجود یک صدا در استان، قطعا با تصمیمات موافقت خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه عنوان می‌کند: اما اکنون هر دستگاه یک نظر مجزا درباره محله شهید انصاری دارد و حتی مردم هم نظر واحدی ندارند؛ باتوجه به پیوست فرهنگی و اجتماعی در مطالعات نیزقطعا می‌توان به نتایج بهتری رسید چراکه گردشگری باعث ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در شهر خواهد شد لذا نمی‌توان صرفا نگاه ترافیکی در این منطقه داشته باشیم.

به گزارش شاخص، آنچه اکنون باید مورد توجه مسئولین و مدیران شهری قزوین قرار گیرد این است که مردم ساکن در منطقه انصاری شرقی در پی مطالبه به حق خود هستند که سال‌هاست خاک می‌خورد.

مهمترین سوالی که می‌شود به صراحت از مدیران شهری و مسئولین داشت این است که آیا خودشان حاضر هستند در چنین فضایی زندگی کنند؟ یا زندگی در این شرایط بلاتکلفی را می‌توانند حتی یک روز تاب بیاورند؟

انتهای پیام/ 1300

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212246

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.