تاریخ : 07 اردیبهشت 3 05:48
3
عامل اصلی مرگ ناگهانی نوزادان چیست؟

عامل اصلی مرگ ناگهانی نوزادان چیست؟

  • کد خبر : 220338
  • 21 اردیبهشت 1 20:10
عامل اصلی مرگ ناگهانی نوزادان چیست؟
نبود آنزیم بوتیرلی کولین استراز، عامل مرگ ناگهانی نوزادان است.

به گزارش شاخص،سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) یکی از علل اصلی مرگ نوزادان است و تاکنون محققان نتوانسته اند هیچ عامل فیزیولوژیکی خاصی را شناسایی کنند که ممکن است نوزاد را آسیب پذیرتر کند.

گروهی از محققان در استرالیا اکنون یک نشانگر زیستی خون مرتبط با برانگیختگی مغز را شناسایی کرده اند که به طور بالقوه می‌تواند برای شناسایی نوزادانی که بیشتر در معرض خطر SIDS هستند مورد استفاده قرار گیرد.

در طول چند سال گذشته، مرگ و میر نوزادان ناشی از SIDS به شدت کاهش یافته است، زیرا محققان عوامل محیطی بیشتری را شناسایی کرده اند که در این رویداد وحشتناک غیرقابل پیش بینی، نقش دارند. اما با وجود این پیشرفت‌ها، SIDS هنوز حدود ۵۰ درصد از کل مرگ و میر نوزادان در کشور‌های غربی را تشکیل می‌دهد.

تصور می‌شود SIDS یک رویداد چند عاملی است، به این معنی که چندین عامل به طور همزمان رخ می‌دهد تا یک نوزاد ضربه بخورد. فرضیه فعلی برای توضیح SIDS به عنوان "مدل ریسک سه گانه" شناخته می‌شود.

این مدل پیشنهاد می‌کند که برای بروز SIDS باید سه عامل همزمان با هم ترکیب شوند: نوزاد آسیب‌پذیر فیزیولوژیکی، دوره حیاتی رشد و عامل استرس‌زای خارجی.

یک نوزاد تنها در صورتی بر اثر SIDS می‌میرد که هر سه عامل موثر را داشته باشد.

محققان در مطالعه جدید می‌نویسند آسیب پذیری نوزاد نهفته است مگر اینکه در طول دوره بحرانی در معرض یک عامل استرس زای بیرونی قرار گیرد. علیرغم تحقیقات فشرده در دهه‌های گذشته، شناسایی هر آسیب‌پذیری مشخصی مبهم باقی مانده است.

مطالعه جدید بر روی آنزیم خاصی به نام بوتیرلی کولین استراز (BChE) متمرکز شد.

این آنزیم در سیستم برانگیختگی مغز نقش دارد و محققان فرض کردند که کمبود BChE ممکن است نوزاد را نسبت به سایر عواملی که به SIDS کمک می‌کنند آسیب‌پذیرتر کند.

کارمل هرینگتون، محقق ارشد این پروژه، می‌گوید: کودکان مکانیسم بسیار قدرتمندی دارند که وقتی خوشحال نیستند به ما اطلاع می‌دهند. معمولاً، اگر کودکی با وضعیتی تهدید کننده زندگی مانند مشکل تنفس در هنگام خواب به دلیل روی شکم خود مواجه شود، بیدار می‌شود و گریه می‌کند.

محققان سطح BChE را در نمونه‌های لکه خون خشک شده از ۷۲۲ نوزاد در بدو تولد بررسی کردند. از میان گروه نوزادان، ۶۷ نفر به طور ناگهانی و غیرمنتظره در سنین یک هفته تا دو سالگی فوت کردند. از این مرگ و میرها، ۲۶ مورد به عنوان مرتبط با SIDS و ۴۱ مورد غیر SIDS طبقه بندی شده بودند.

در مقایسه با نوزادانی که به دلایل دیگر جان خود را از دست می‌دهند و یک گروه کنترل از نوزادان سالم، موارد SIDS سطوح پایینی از BChE را در بدو تولد نشان دادند.

هرینگتون گفت:آنچه این تحقیق نشان می‌دهد این است که برخی از نوزادان این واکنش برانگیختگی قوی را ندارند. مدت‌ها تصور می‌شد که چنین است، اما تا به حال نمی‌دانستیم چه چیزی باعث عدم برانگیختگی شده است. اکنون می‌دانیم BChE درگیر است، می‌توانیم نتیجه را برای این نوزادان تغییر دهیم و میزان SIDS را به کاهش دهیم.

هدف محققان، گنجاندن آزمایش BChE در پروتکل‌های غربالگری استاندارد نوزادان است، که می‌تواند به والدین و پزشکان اجازه دهد تا نوزادان در معرض خطر بالای SIDS را شناسایی کنند و محافظت بیشتری در برابر محرک‌های خارجی شناخته شده برایشان به کار گیرند.

مطالعه جدید در مجله eBioMedicine منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220338

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.