تاریخ : 08 اردیبهشت 3 00:32
3
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

فاز اول بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی راه‌اندازی خواهد شد

  • کد خبر : 223601
  • 18 بهمن 1 17:03
فاز اول بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی راه‌اندازی خواهد شد
یکی‌ از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه توسعه و درمان در استان قزوین، بیمارستان 700 تختخوابی است، این پروژه به دو فاز تقسیم‌ شده که پس از تخصیص ۲۰۰ میلیاردی از بانک صادرات درصدد هستیم فاز اول را راه اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار سلامت شاخص، دکتر عبدالله دیدبان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات ستاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، با تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سلامت اظهار کرد: یکی‌از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه توسعه و درمان در استان قزوین، بیمارستان 700 تختخوابی است، این پروژه به دو فاز تقسیم‌ شده که در سفر ریاست جمهوری به استان یکهزار میلیارد تومان به فاز نخست آن اعتبار تخصیص داده شد و خوشبختانه پروژه فعال شده و پیشرفت خوبی دارد که پس از تخصیص ۲۰۰ میلیاردی از بانک صادرات درصدد هستیم فاز اول را راه اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های این حوزه طرح الحاقیه بیمارستان شهید رجایی به‌عنوان مرکز ترومای استان قزوین است که تاکنون ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این پروژه تا شهریور سال بعد به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به پروژه بیمارستان اعصاب و روان استان افزود: پس از تلاش‌های شبانه‌روزی، ساختمانی با 6 هزار و 500 مترمربع زیربنا و 6 هزار مترمربع زمین توسط خیرین برای این بیمارستان تهیه شده و این ساختمان در حال آماده‌سازی است.

دیدبان تصریح کرد: از دیگر پروژه‌های در حال اجرا، الحاقیه بیمارستان قدس است که اورژانس، آزمایشگاه، مرکز اختلالات تکامل و بخش 20 تخته عمومی اطفال در حال اضافه شدن به این بیمارستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: بیش‌از 16 پروژه مرکز جامع خدمات سلامت روستایی در استان هر یک با 450 مترمربع زیربنا و بودجه 5 میلیارد تومانی ساخته شده‌ و به بهره‌برداری خواهند رسید.

دیدبان عنوان کرد: یک پروژه آموزشی هم در مرکز پردیس خواهیم داشت، در این مرکز کتابخانه و آزمایشگاه مرکزی مستقر خواهد شد و سه دانشکده که یکی از آن‌ها دانشکده داروسازی است در آنجا مستقر می‌شوند، در سفر هیئت دولت به استان برای این پروژه 50 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد.

رشته‌های جدید در استان آموزش داده می‌شود

وی با بیان اینکه اولین دانشجویان حوزه بین‌الملل در رشته داروسازی از کشور هندوستان به استان قزوین آمده‌اند، اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای تهیه تجهیزات موردنظر 20 میلیارد تومان است که البته بخشی از آن توسط وزارتخانه تخصیص داده شده است.

دیده‌بان یادآور شد: در حوزه آموزش نیز در توسعه رشته‌های بالینی و غیربالینی تاکنون رشته‌های جدیدی در دانشگاه راه‌اندازی شده‌اند و جزو سند توسعه متوازن دانشگاه است که تا سال 1408 باید برخی رشته‌ها در دانشگاه مستقر شوند، در این راستا برای نخستین بار ما فوق تخصص غدد بالغین و دوره تکمیلی تخصصی اختلالات خواب کودکان را در استان آموزش می‌دهیم.

دیدبان اظهار کرد: تأمین تجهیزات در حوزه غذا و دارو و جبران کمبودها در این حوزه نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار است که وزارتخانه قول تأمین این اعتبار را داده است.

این مسئول تصریح کرد: زمانی که دولت سیزدهم مستقر شد، روزانه 700 تا 800 فوتی کرونایی در سطح کشور داشتیم؛ با اقدامات جهادی، تولید و واردات واکسن، مردم به زندگی عادی بازگشتند و آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور به‌شدت کاهش یافت و اکنون بحران خاصی در این زمینه نداریم.

وی بیان کرد: در استان قزوین حدود 20 نفر از پرسنل حوزه سلامت که در ارتباط با بیماران کرونایی بودند در طی ایام کرونا جان خود را از دست دادند که تنها سه نفر از آن‌ها شهید محسوب شدند، در کشور نیز 300 نفر از پرسنل حوزه بهداشت و درمان در اثر کرونا جان باختند که این نشان از تلاش بی‌وقفه و جان‌فشانی این عزیزان دارد.

ساخت 2 خوابگاه متأهلی در قزوین

دیدبان با اشاره به کمبود خوابگاه متاهلی در استان اظهار کرد: دو قطعه زمین با متراژهای یک‌هزار مترمربع و یکهزار و 500 مترمربع از راه و شهرسازی دریافت کردیم و بنا داریم در این زمین‌ها خوابگاه‌های متأهلی تأسیس کنیم که برای اجرای این پروژه 90 میلیارد تومان از بانک صادرات تسهیلات دریافت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: فوریت‌های پزشکی استان از محدودیت مکان رنج می‌برد که زمینی به مساحت 5 هکتار برای این منظور در مکان مناسبی تخصیص داده شده که پس از ساخت، مرکز فوریت‌های پزشکی استان به آنجا منتقل خواهد شد.

دیدبان تأکید کرد: بیمارستان تاکستان به 154 تخت ارتقاء می‌یابد و همچنین در حال توسعه بیمارستان آبیک هستیم که پروژه الحاقیه آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

 سنگ‌اندازی بیمه تأمین اجتماعی برای بیمارستان‌های خصوصی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در رابطه با عدم پذیرش بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در بیمارستان مهرگان قزوین اظهار کرد: به این منظور هر ساله باید قراردادی بین بیمه تأمین اجتماعی و بیمارستان‌های خصوصی منعقد شود، سازمان تأمین اجتماعی به‌صورت غیرقانونی عبارتی را به این قرارداد اضافه کرده که پرداخت را منوط به تأمین منابع نموده است.

وی افزود: به همین دلیل بیمارستان مهرگان نمی‌تواند با تأمین اجتماعی قرارداد امضا کند، بیمارستان‌هایی هم که این قرارداد را امضا کرده‌اند ماه‌ها عقب‌افتادگی در پرداخت دارند.

دیدبان عنوان کرد: باید این سؤال را از سازمان تأمین‌اجتماعی پرسید که چرا قراردادی که شورای عالی بیمه تهیه کرده، دست‌کاری شده است؟ البته این مشکل از تأمین‌اجتماعی استان نیست، بلکه یک مسئله کشوری است و خواستار این هستیم که رسانه‌ها به موضوع ورود کنند تا مشکل حل شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر سازمان تأمین‌اجتماعی پاشنه‌آشیل نظام جمهوری اسلامی ایران است، اگر مهم‌ترین طرح‌ها بخواهند در کشور اجرا شوند، تأمین اجتماعی با قدرتی که دارد می‌تواند این طرح‌ها را زمین بزند.

این مسئول تأکید کرد: برای مثال در طرح دارویار، یکی از علل کمبود دارو در کشور، عدم همکاری شرکت‌های تولیدی متعلق به تأمین اجتماعی در تولید و تأمین دارو است.

وی ضمن اشاره به کمبودهای دارویی در سطح کشور تصریح کرد: از جمله علت‌های کمبود دارو در کشور می‌توان به عدم همکاری شرکت‌های تولیدکننده دارو به دلایل مختلف اشاره کرد، شرکت‌ها می‌خواستند با کمبود دارو در کشور، قیمت داروها را افزایش دهند، این امر طی چند مرحله اتفاق افتاد اما متأسفانه شرکت‌ها باز هم راضی نشدند.

جذب 41 پزشک جدید در استان

دیدبان یادآور شد: مسائل و جریانات سیاسی نیز در بحث کمبود دارو دخیل بود و عده‌ای از شرکت‌های تولیدکننده با عدم تولید دارو تلاش داشتند با این جریانات همراهی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: پیش از این ممنوعیت واردات دارو هم داشتیم که در نهایت مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا سرم و دارو وارد کشور شود.

وی تأکید کرد: همچنین در رابطه با کمبود دارو و سرم، می‌توان به این مسئله نیز اشاره کرد که متأسفانه برخی پزشکان با تجویزهای نابه‌جا به این کمبودها دامن می‌زدند، البته بسیاری از این تجویزها به درخواست بیماران بوده که اصرار داشته‌اند برای بهبود تمایل دارند سرم یا آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

دیدبان تصریح کرد: اکنون کمبودهای دارویی کمتر شده است، چون پیک بیماری‌های ویروسی در مهر و آبان ماه بود، در این ایام علی‌رغم اینکه تولید سرم 60 تا 70 درصد افزایش یافت، اما به‌دلیل افزایش 300 درصدی مصرف، در این زمینه شاهد کمبودهایی بودیم.

وی افزود: از دیگر مشکلات ما، کمبود پزشک متخصص در بخش‌های دولتی به‌دلیل پایین بودن حقوق و روش پرداخت‌ها است، البته استان قزوین در این زمینه از میانگین کشوری بالاتر است، اما در بخش دولتی مخصوصاً در برخی رشته‌ها نظیر طب اورژانس، جراحی عمومی و قلب کمبود پزشک متخصص داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: علی‌رغم این کمبودها در سطح کشور، در سال جاری یکهزار و 950 پزشک متخصص در کشور توزیع شده است، ما در استان 41 نفر از این پزشکان را جذب کرده‌ایم که این عدد قابل قبولی است.

انتهای پیام/۲۰۰۱

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/223601

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.