تاریخ : 09 اردیبهشت 3 16:10
3
رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین:

احیای سرای تاریخی قزوین در دستور کار است

  • کد خبر : 225551
  • 21 اسفند 2 20:15
احیای سرای تاریخی قزوین در دستور کار است
رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین گفت: سرای بهشتیان مجموعه سعدالسلطنه با کاربری پذیرایی و رستوران در مرحله اخذ مجوز است، همچنین سرای قهرمانی با کاربری اقامتی آماده شده و در آستانه دریافت مجوز از شورای شهر است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، محمود محمودی در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز در خانه خلاق سرای سعدالسلطنه برگزار شد، با اشاره به حوزه ماموریتی و رسالت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین اظهار کرد: رسالت اصلی ما بهسازی و بازآفرینی در شهر و مناطق و نقاط شهر است.
 
وی افزود: احیای سرای تاریخی سعدالسلطنه یکی از بهترین کارهایی است که با مشارکت خوب شهرداری و میراث فرهنگی اجرا شده است.
 
رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین بیان کرد: در کنار بازسازی، بهره‌مندی از مجموعه هم در راستای اهداف این سازمان است که شاهد یکی از آثار میراثی معروف در سطح کشور هستیم.
 
وی با اشاره به انتقادات صورت گرفته در واگذاری غرفه‌های مجموعه سعدالسلطنه گفت: در فرآیند واگذاری سعدالسلطنه عدالت محوری را سرلوحه قرار دادیم.

واگذاری غرفه‌های سعدالسلطنه بر منبای عدالت محوری است
 
محمودی ادامه داد: در کنار زیبایی‌های مجموعه حسرت و نگاه برخی هنرمندان صنایع دستی برای داشتن غرفه در سعدالسلطنه ما را رنج می‌داد و پاسخ روشنی هم برای آن‌ وجود نداشت، باتوجه به اینکه هر موضوع عمومی باید در پروسه قانونی به متقاضیان ارائه شود، موضوع واگذاری قانونی غرفه‌ها به تصویب شورای شهر رسید.
 
وی تاکید کرد: درحال حاضر بسیاری از هنرمندان میهمان سعدالسلطنه هستند، اما غرفه‌هایی هم داشته‌ایم که فارغ از نگاه هنری محل کسب بوده، لذا نگاه کردن با یک عینک به همه ظلم به هنرمندان و صنایع دستی است.
 
محمودی کلایه با بیان اینکه قدردان زحمات همه هنرمندان قزوین هستیم، اظهار کرد: اگر بخواهیم به نام هنر عدالت را فراموش کنیم و روی حقوق شهروندی پا گذاشته و قطعا خطاکار هستیم و قانون ملاک اصلی ما خواهد بود.
 
وی افزود: در واگذاری‌های این دوره علاوه بر مزایده، توجه جدی به منشور کاربری شده است و پیش از واگذاری و اجرای فرآیند قانونی تخصص افراد متقاضی بررسی خواهد شد.
 
رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین بیان کرد: مطابق قانون زمان واگذاری غرفه‌ها یکساله با فرصت تمدید تا دوسال است؛ به دلیل کمبود ظرفیت قطعا نمی‌توانیم حق همه هنرمندان را ادا کنیم، اما برای هنرمندان شاخص و ویژه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی هم درنظر گرفته شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در مجموعه سعدالسلطنه حدود ۱۵۰ حجره داریم که بیشتر آن‌ها قابل واگذاری است و قبل از خرداد ماه مراحل مزایده انجام می‌شود.
 
احیای سرای تاریخی قزوین در دستور کار است
 
محمودی اظهار کرد: سرای بهشتیان مجموعه سعدالسلطنه در سال‌هایی بهره‌بردار نداشت که در دوره جدید با کاربری پذیرایی و رستوران در مرحله اخذ مجوز است، همچنین سرای قهرمانی با کاربری اقامتی آماده شده و در آستانه دریافت مجوز از شورای شهر است.
 
وی با اشاره به احیای دو حمام تاریخی در مجموعه سعدالسلطنه بیان کرد: حمام رضوی با کاربری حمام سنتی و آب درمانی احیا خواهد شد، کافه کتاب بانوان نیز در راستای فضای اختصاصی برای بانوان درنظر گرفته شده که پس از اخذ مجوز از شورای شهر به مرحله مزایده می‌رسد.
 
این مسئول فرهنگی یادآور شد: تمام واگذاری‌ها برمبنای قانون خواهد بود و تکمیل پازل کاربری باعث می‌شود شاهد حضور بیشتر مردم در مجموعه باشیم.

وی بیان کرد: تجمیع موزه‌ها، برپایی موزه خوشنویسی معاصر، اتاق مادر و کودک و... در مجموعه سعدالسلطنه در دستور کار قرار دارد. 
 
وی با بیان اینکه مسجدالنبی قلب فرهنگی در مرکز تاریخی شهر قزوین است، افزود: مسجدالنبی مرکز فرهنگی سیاسی و محل برگزاری نماز جمعه است و از این رو طرح مرمت مسجد النبی در دستور کار سال آینده قرار دارد.
 
محمودی اظهارکرد: پروژه امامزاده حسین پس از چند سال وقفه مجدد از سرگرفته شده و برای تملکات آن اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: احیای سراهای سنتی شهر از دیگر مواردی است که در سال آینده بدان توجه خواهیم داشت.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین اظهار کرد: هیچ سرایی بدون تشریفات قانونی به افراد خاصی واگذار نشده، ما به اجرای قانون پافشاری داریم. 
 
وی درباره واگذاری بخشی از مدیریت سرای سعدالسلطنه به خارج از استان تصریح کرد: ما هم اینجا مستاجر و تابع صندوق احیا هستیم، شاید در مقطعی هم پیشنهادهایی صورت گرفته است که البته مسیر مطلوبی نیست.
 
رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین در پایان گفت: با توجه تعاملات صورت گرفته اعتبارات سازمانی ما رشد سه برابری پیدا کرده و سعی داریم متناسب با آن تراز سازمان و فعالیت‌ها را ارتقا دهیم.
لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/225551

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.