تاریخ : 11 اردیبهشت 3 00:44
3
در گفتگو با عوامل نمایش بادشاه مطرح شد:

«بادشاه» نمایش طنزی که با خانواده می‌توان به تماشای آن نشست

  • کد خبر : 225587
  • 20 فروردین 3 11:47
«بادشاه» نمایش طنزی که با خانواده می‌توان به تماشای آن نشست
نمایش هنری «بادشاه» به نویسندگی و کارگردانی سید قاسم قوامی از ۲۸ فرودین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵ در مجموعه تئاتر شهر استان قزوین روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «شاخص خبر»، نمایش هنری «بادشاه» به نویسندگی و کارگردانی سید قاسم قوامی از ۲۸ فرودین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵ در مجموعه تئاتر شهر استان قزوین روی صحنه خواهد رفت.

 

قاسم قوامی در مراسم رونمایی از پوستر اثر نمایشی «بادشاه» اظهار کرد: این نمایشنامه براساس حکایتی از گلستان سعدی نگارش شده است، در مورد پادشاهی است که تعدادی ملک‌زاده دارد که همگی بلند قد و یکی از آنها کوتاه قد است و داستان نمایش براساس همین حکایت پیش می‌رود.

 

وی افزود: برای نگارش نمایشنامه بیش از دو سال پژوهش اساسی انجام شده و متن این اجرا بیش از ۲۱ بار بازنویسی شده است.

 

کارگردان و نویسنده تئاتر «بادشاه» بیان کرد: یکی از خصوصیات این اثر هنری رجوع آن به آثار ادبی تاریخ ایران است، اگرچه رویکرد کار طنز است اما به هر عنوان و روشی به دنبال خنده گرفتن از مخاطب نبوده، بلکه بر پایه طنز فاخر به دنبال انتقال پیام هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر نمایش بادشاه سرگرم‌ کنندگی است و رسالت همه هنرها به خصوص تئاتر این است که بتواند فضای سرگرم کننده‌ای برای مخاطب ایجاد کند، که این نمایش نیز به خوبی با این ویژگی توجه کرده، البته به هر قیمتی دنبال سرگرم کردن مخاطب نبوده بلکه هدف و پندی دارد.

 

قوامی ایجاد فضای شگفت‌انگیز را از دیگر خصوصیات این اثر دانست و گفت: مخاطب در این نمایش با اقوام مختلف و فضاهای غیرقابل پیش‌بینی مواجه خواهد شد؛ فضای که با اجرای موسیقی زنده همراه است و مخاطب علاوه بر تماشای اثر نمایشی از اجرای زنده موسیقی نیز همراه خواهد شد.

 

وی ادامه داد: عوامل اجرایی این نمایش 31 نفر هستند که 21 نفر آن بازیگر سر صحنه، شش نفر از عوامل اجرای موسیقی زنده و مابقی پشت صحنه خواهند بود، در انتخاب عوامل اجرایی این اثر سعی شده از بهترین‌های استان استفاده شود.

 

نویسنده و کارگردان اثر بادشاه بیان کرد: این نمایش طنز هنری در بستر تئاتر آیینی و سنتی شکل گرفته و همان بستری که پایه و اساس تئاتر مدرن در آن شکل گرفته است، استفاده از شخصیت آمیرزا(سلطان)، تلخک(مبارک) و دختر میرزا(مام وطن) و حاجی بازاری طماع که در نمایش آیینی متداول است در این اثر به چشم می‌خورد.

 

در ادامه سیدمحمد موسوی مدیر تولید و بازیگر این اثر نمایشی ضمن گله‌مندی از همراه نبودن و عدم پشتیبانی دستگاه‌های فرهنگی و مسئولین استان از آثار هنری نمایشی بیان کرد: نمایش بادشاه از شهریور 1402 کلید خورده اما به دلیل عدم حمایت مسئولین فرهنگی تاکنون اکران نشده است.

 

وی افزود: این اثر به واقع یکی از آثار هنری فاخر استان چه به لحاظ کیفیت نمایشنامه، دکور و صحنه و چه عوامل اجرایی خواهد بود که جا داشت و دارد مسئولین بیشتری را با خود همراه کند، اما متاسفانه برخی نهادهای فرهنگی استان از تاثیرگذاری آثار هنری و نمایشی بر انتقال پیام و نفوذ بر ذهن مخاطبین غافل هستند.

 

این هنرمند قزوینی ضمن تقدیر از حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: یکی از دلایل رشد و تعالی جامعه تاثیرگذاری درست از هنر و ادبیات است، این نمایش در پس سال‌ها اندیشه به وجود آمده، اندیشه‌ای که در جان مخاطب می‌نشیند.

 

وی تاکید کرد: اثر بادشاه برگرفته از ادبیات کهن ماست و مخاطب را با فرهنگ و ریشه خود آشنا می‌کند و در کنار خنداندن مخاطب، برای خود وظایفی همچون: نقد وضع موجود، عبرت از گذشته و امید به آینده را تعریف کرده تا باری ازدوش از جامعه بردارد نه آنکه با طنزی سخیف بر مسائل فرهنگی جامعه بیفزاید.

 

موسوی در پایان گفت: در سال‌های اخیر اجرای برخی آثار سخیف سطح ذائقه همشهریان را تقلیل داده است که امید از با اجرای چنین نمایش‌هایی و حمایت مسئولانه نهادهای فرهنگی در سطح شهر ذائقه مخاطب را بالا برده و شاهد شکوفایی آثار فاخر شویم.


انتهای خبر/2001

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/225587

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.