تاریخ : 23 شهریور 3 01:31
3
معاون میراث‌فرهنگی قزوین:

اجرای طرح مرمت و احیای یکی از چاهخانه‌های باغستان سنتی قزوین

  • کد خبر : 225787
  • 22 مرداد 3 13:27
اجرای طرح مرمت و احیای یکی از چاهخانه‌های باغستان سنتی قزوین
معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: به‌دنبال اجرای پروژه‌های مرمت مشارکتی چاهخانه‌ها، مرمت و احیای چاهخانه محله چرخ‌بلوک باغستان سنتی قزوین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «شاخص خبر»، احسان نورانی با اشاره به مرمت و احیای چاه‌خانه‌های باغستان سنتی در قالب پروژه‌های مشارکتی گفت: طی سال‌های اخیر با توجه خطر نابودی اندک چاه‌خانه‌های باقی‌مانده در باغستان سنتی قزوین  و با هدف حفظ و احیای این آثار طرح مرمت و باززنده سازي آنها در قالب پروژه‌های مشارکتی با مشارکت مالکین چاه‌خانه‌ها  و تحت نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل اجرا می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین در خصوص پروژه مرمت چاهخانه محله چرخ‌بلوک افزود: در طرح ساماندهي و مرمت اين بنا اقدام‌هاي مرمتي اعم از مرمت دیوارهای پیرامونی، ساماندهی محوطه، سبک‌سازی بام و بام‌‌سازی، عایق‌کاری رطوبتی، اجرای کف‌فرش آجری، پاكسازي جداره‌هاي داخلي چاه‌خانه، نماچینی و…  با تخصیص هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیاردریال درحال انجام است.

احسانی یادآور شد: همچنین طرح مرمت سه چاه‌خانه دیگر در باغستان سنتی قزوین با مشارکت مالکین در دستور کار قرار دارد که با شروع پروژه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بنای چاهخانه‌ها سازه‌های معماری از جنس آجر هستند که در گذشته در مکان‌های عمومی محله‌های باغستان احداث شده‌اند و عمده کاربری آنها به‌عنوان استراحت گاه باغبانان، محل نگهداری وسایل آنها و خشک کردن محصولات و به‌خصوص در فصل محصول به عنوان مکانی برای استقرار باغبان‌ها و باغدارها برای حفاظت از باغ و محصولات باغی بوده است.

انتهای خبر/2001

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/225787

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.