درخواست نماینده قزوین برای بازگشایی صحن علنی مجلس

۴۳ بازدید
درخواست نماینده قزوین برای بازگشایی صحن علنی مجلس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» و به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، با وجود اخلال در سامانه امضای الکترونیک نمایندگان که مانع از جمع‌آوری آنلاین امضاءها شده، روند اخذ امضاء به‌صورت حضوری و از طریق دفاتر نمایندگان در حال پیگیری است. امضاکنندگان این نامه تأکید دارند که پیگیری این مطالبه، هیچ‌گونه خروج از چارچوب قانونی نداشته و صرفاً در راستای استفاده از ظرفیت‌های قانونی کمیسیون اصل نود انجام می‌شود.
 
سالار ولایت مدار آبنوش نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در این نامه با رد هرگونه اقدام حاشیه‌ای نظیر تحصن، بر لزوم پویایی نهاد مجلس و نمایش اقتدار نظام در شرایط حساس کنونی تأکید کرده و از کمیسیون اصل نود خواسته است با اخذ گزارش از مراجع ذی‌صلاح، امکان بازگشایی صحن علنی را بررسی و نتیجه را به نمایندگان اعلام کند.
 
متن نامه به شرح‌ زیر است:
 
بسمه تعالی
 
حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر
رئیس محترم کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی
 
سلام علیکم
 
احتراماً، با عنایت به جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان عالی‌ترین نهاد قانون‌گذاری کشور و نماد اراده ملت ایران و با توجه به گذشت مدت قابل توجهی از عدم برگزاری جلسات حضوری صحن علنی مجلس، ما امضاکنندگان این نامه ضمن قدردانی از تصمیمات اتخاذشده در مقطع زمانی گذشته بر مبنای ملاحظات امنیتی و مصالح عالیه نظام، بر این باوریم که بازگشت مجلس به روال عادی فعالیت‌های خود و برگزاری مجدد جلسات حضوری صحن علنی، مطالبه‌ای قانونی، منطقی و در راستای تقویت جایگاه نظارتی و قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی است.
 
بی‌تردید تصمیم پیشین در خصوص تعلیق موقت جلسات حضوری صحن علنی، در شرایط خاص کشور و با هدف صیانت از امنیت ملی اتخاذ شده و همه نمایندگان ملت خود را موظف به تبعیت از تصمیمات مراجع قانونی و امنیتی می‌دانند. با این حال، استمرار این وضعیت نیازمند ارزیابی مجدد و بررسی کارشناسی شرایط موجود است تا در صورت فراهم بودن الزامات و ملاحظات امنیتی، زمینه بازگشایی صحن علنی و بازگشت مجلس به فعالیت حضوری فراهم شود.
 
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر برنامه‌ریزی برخی همکاران محترم برای برگزاری تحصن در اعتراض به عدم برگزاری جلسات حضوری صحن علنی منتشر شده است. امضاکنندگان این نامه ضمن احترام به دغدغه‌های نمایندگان درباره ایفای کامل وظایف نمایندگی، معتقدند پیگیری مطالبات مجلس باید صرفاً از مجاری قانونی و در چارچوب سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس انجام شود. از این رو، به جای هرگونه اقدام غیرقانونی، غیرعقلانی و خارج از مسیرهای رسمی که می‌تواند زمینه‌ساز برداشت‌های نادرست در افکار عمومی و رسانه‌ها شود، تصمیم گرفتیم این مطالبه را از طریق ظرفیت قانونی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی پیگیری کنیم.
 
کمیسیون اصل نودم قانون اساسی به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات و بررسی طرز کار دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی، از ظرفیت قانونی لازم برای بررسی این موضوع برخوردار است. لذا از آن کمیسیون محترم درخواست می‌شود در راستای نمایش اقتدار، کارآمدی و تاب‌آوری نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تهدیدات و شرایط خاص، اثبات پویایی نهادهای قانونی کشور، تقویت اعتماد عمومی و خنثی‌سازی القائات دشمنان مبنی بر اختلال در روند اداره کشور، با اخذ گزارش از مراجع ذی‌ربط، بررسی آخرین وضعیت ملاحظات امنیتی و ارزیابی امکان بازگشایی صحن علنی، موضوع را در دستور کار قرار داده و نتیجه بررسی‌ها را به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام فرماید.
 
امروز بیش از هر زمان دیگری، کشور نیازمند نمایش انسجام، کارآمدی و پویایی نهادهای قانونی خود است. برگزاری مجدد جلسات حضوری صحن علنی مجلس، در صورت تأیید مراجع ذی‌صلاح، می‌تواند پیام روشنی از اقتدار، ثبات و استمرار روند قانون‌گذاری و نظارت را به مردم عزیز ایران و افکار عمومی منتقل کند.
 
امید است آن کمیسیون محترم با استفاده از اختیارات قانونی خود، زمینه بررسی دقیق این مطالبه و تسریع در بازگشت فعالیت‌های مجلس به شرایط عادی را فراهم آورد.

انتهای خبر/

مطالب مرتبط